Rekord i listestilling

Venstre har maktet å stille liste ved lokalvalgene i Hedmark i hele 12 kommuner – rett bak Høyre, men klart foran KrF. I enkelte kommuner har ikke Venstre vært representert i kommunestyret siden før krigen, fra 1937 til 1940.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

V-skole Rena

Foto: A.Hovstø

— Vi er i framgang. Venstrefolk spretter fram overalt, sier Erik Ringnes, leder i Hedmark Venstre.

3 nye kommuner
Åmot, Åsnes og Sør-Odal er nye Venstre-kommuner i liste-sammenheng.
I Åmot toppes lista av Øystein Håkonsløkken som har med seg Hege Nilsen, Rena på kumulerte plasser.
I Trysil toppes lista med Gry Nordli (i kommunestyret idag), Pål Selsjord Bjørseth og Per Jon Stengrundet.
I Åsnes toppes lista av Lars Petter Heggelund, Flisa med Kjersti Damhaug, Gjesåsen på kumulerte plasser.
I Grue stiller Venstre på fellesliste med H/KrF/Sp. Ola Rostad fra Venstre står på kumulert andreplass.
I Sør-Odal toppes lista av Ole Einar Fosse, Kristin Ødegaard og Elias Akselsen, alle på kumulerte plasser.

Høy dekning
Venstre stiller nå rene lister i total 12 av 22 kommuner i Hedmark. I to kommuner stiller vi med fellesliste.
82% av Hedmarks befolkning har nå tilbud om å stemme på rene Venstre-lister og med felleslistene er vi oppe i 85% dekning.

12 rene Venstre-lister
Venstre stiller med rene lister i Tynset, Alvdal, Trysil, Åmot, Elverum, Åsnes, Kongsvinger, Sør-Odal, Løten, Ringsaker, Stange og Hamar kommuner.
Felleslister stiller vi med i Grue og Engerdal.

Tilbud til 85%
Velgerne har nå et tilbud om å stemme Venstre i 14 av 22 kommuner i Hedmark. 82% av befolkningen kan stemme på rene Venstre-lister som sammen med felleslister gir tilbud til 85% av befolkningen i Hedmark.
– Dette er den desidert høyeste andel vi noen gang har hatt, sier Sjur Skjævesland, nestleder og innpisker i listestillingsarbeidet. – På 80-tallet var vi under 50% i dekning, sier Sjur som legger til, – vi ser også en kraftig økning med over 10% fra 2003-valget fra 70% til 82%.
– Dette er en gladnyhet for Hedmark og for Venstre og vi har tre nye lokallag under dannelse, sier Sjur Skjævesland som kan kontaktes på telefon 917 57 926.

Leder i Hedmark Venstre, Erik Ringnes, opplyser om at i de kommuner det ikke er lokallister, så er det bare å ta kontakt med meg, så setter vi igang prosessen med å etablere et lokallag. Fylkeslaget støtter bl.a. med materiell og tilbud om Venstre-skole i de enkelte kommuner. – Vi kan til og med ordne sentrale politikere til å komme på lokalarrangement, legger Erik til. – men først trenger vi å få kontaktpersoner i de kommuner vi mangler liste.

Utklipp fra Glåmdalen 30.mars 2007

Ringens er fornøyd med det som skjer i fylket og i partiet ellers. I Åsnes og Åmot er Venstre tilbake med liste til kommunevalget. I Nord-Odal ble det jobbet for å få til en fellesliste, men der klarte vi ikke å komme i mål, opplyser Ringnes.

— I Sør-Odal har vi folk nok, men vi tar gjerne imot flere. Ole Andreas Hauge, Skarnes, har sagt ja til å stille på toppen, hvis ingen andre er villige, sier Ringnes.

Hvem som blir stående på lista til Venstre i Sør-Odal og hvilken plassering de representantene får er ikke klart ennå, men vil bli det i løpet av denne dagen.

— Hva har Venstre å tilføre Sør-Odal?

— Mye. Vi har fire hovedsaker, miljø, småbedrifter, sosialt ansvar og skole, sier Erik Ringsnes som oppfordrer alle som kan tenke seg å være med i Venstre om å melde ifra så fort som mulig.

— Det haster!, minner han om.

Ole Andreas Hauge bekrefter at han har sagt ja til å stå på lista til Venstre, men han har ikke noe imot å bli plassert lenger ned på lista.

— Jeg sa jeg skulle hjelpe til, og jeg håper de finner noen annen til å stå på toppen. Dette er en nødløsning, sier Hauge.

— Hva er du opptatt av i Sør-Odal?

— Jeg har sett på veivalget av ny riksvei 2 med forundring, sier Hauge, men her snakker jeg kun for meg selv, fastslår han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**