Venstre krever handling i klimapolitikken

Venstre har i årevis snakket for døve ører om å være føre var. Myndighetene bør nå legge opp til en langt sterkere satsing på fornybare energikilder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

V-logo med dekor

Foto: Venstre

KLIMAENDRINGENE.
FNs klimapanel har talt: Det er ikke lenger noen tvil om at klimaendringene de siste 50 åra er skapt av menneskelig aktivitet. 12 av de 13 siste åra er de varmeste på kloden siden man startet med temperaturmålinger. Gjennomsnittstemperaturen på jorda kan stige med 3 grader de neste hundre åra, og den vil øke mest i nordområdene. Det vil igjen føre til massiv nedsmelting av isbreene, og at havnivået vil stige med en halv meter. For folk i Stillehavet kan det føre til at de må forlate sine hjem og bli klimaflyktninger.

Venstre har i årevis snakket for døve ører om å være føre var. Vi skal ikke moralisere og si: "Hva sa vi?". Da er det mer konstruktivt å snakke om hva vi kan gjøre for å snu utviklinga. De store grepene må våre myndigheter gjøre ved å bygge ut kollektivtrafikken i og rundt de store byene, slik at folk tar tog og buss og lar bilen stå. Flere bør gjøre som biskop Finn Vagle og ta toget i stedet for å fly. Avgiftslette på miljøvennlige biler og god tilgang på biodrivstoff vil oppmuntre den jevne mann og kvinne til å kjøre slike biler og gjennom det senke CO2-utslippene. Støtte til varmepumper, pelletskaminer og lignende vil få folk til å bruke CO2-nøytral oppvarming.

Smøla-ordfører Iver Nordseth vil flytte vindmøllene til havs.

Myndighetene bør også legge opp til en langt sterkere satsing på fornybare energikilder som vindkraft, småkraftverk, solenergi og bioenergi. I så måte var 8 øre per KWh en skuffende lav støtte til utbygging av vindkraft, og vi ser da også at mange av de planlagte utbyggingsprosjektene er lagt på is. Jeg leste med stor interesse professor Anders Skonhofts kronikk med tittelen "Perverse subsidier", der han hevder at kraftkrisen i Midt-Norge er en planlagt krise, der målet er å få etablert et gasskraftverk i regionen. I en situasjon der verden ser en drastisk klimakrise inn i hvitøyet, burde vi ikke legge opp til mer bruk av fossil brensel, men i stedet satse for fullt på ren og fornybar energi.

Sparepæren - 80% energireduksjon.

Hva kan så være den lille manns bidrag til å spare energi og dermed miljøet? Mange vil hevde at vårt bidrag vil bety lite i den store sammenhengen, og omtrent være som om myggen skulle pisse i havet! Da gir det langt større effekt at Enova går inn med støtte til energisparende tiltak i Norske Skog, Peterson AS og smelteverket i Sauda på 115 millioner, noe som gir en sparing på 600 GWh. Kanskje undervurderer man da den psykologiske virkningen av at vi alle får følelsen av å være med og bidra til å løse et globalt problem?! Adresseavisen gjenga nylig Al Gores 10 råd for hva hver enkelt av oss kan gjøre for å spare energi og få ned CO2-utslippene. Enkle ting som å dusje litt kortere tid, gå eller sykle i stedet for å bruke bilen, skru av lyset i rom vi ikke bruker osv. Det er ikke snakk om de store drastiske endringene i livsførsel, men en økt bevissthet om at vi alle må bidra hvis våre barnebarn skal få overta en friskmeldt klode!

Randi Rognes

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**