Dette er et viktig arbeid som vil få framtidige konsekvenser for elever, familier og kommunen som helhet. Det er derfor viktig å innhente faktaopplysninger slik at en så viktig beslutning ikke får preg av hva en tror og syns, men har et faglig og samfunnsmessig begrunnelse som bygger på kunnskap og viten.
SKOLER FOR LÆRING
Vi vet at læringsresultatene i grunnskolen i Ringsaker ligger på landsgjennomsnittet og i enkelte fag under snittet. Skyldes så dette at kommunen har mange "små" skoler? Kan det ha andre forklaringer? Vi vet at Ringsakers befolkning ligger under landsgjennomsnittet når det gjelder utdanningsnivå generelt. Vi vet også at det er en klar sammenheng mellom utdanning hos foreldre og læringsresultater hos deres barn. Samspillet mellom skole og hjem er svært viktig. Det er imidlertid ingen forskning som tilsier at "store" skoler i seg selv er gunstigere enn mindre skoler når det gjelder læringsresultater. Det er ikke nok å synse, vi må bygge på det vi har av faktakunnskaper.
NÆRMILJØSKOLER
Mangeårig overlege ved Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri, Finn Magnussen sier: " Det er påvist at forekomsten av psykiske lidelser bare er halvparten så stor i et bygdesamfunn, som i et større lokalsamfunn. Her har grendeskolene og nærmiljøskolene en viktig rolle. Ved å bevare disse, sparer en samfunnet for sosiale utgifter i det lange løp".
Høyskolen i Volda ved førsteamanuensis Rune Kvalsund har forsket på læreresultater. De finner at det ikke er kvalitative argumenter for legge ned nærmiljøskoler, slike som Åsen, Lismarka og Mesnali. Tvert imot. Det er derfor viktig å kjenne til denne type forskning, idet mangel på sosialt miljø og for dårlig kvalitet på undervisningen tas med som argumenter for å legge ned skoler. Det er innholdet, motivasjonen og samspillet mellom skole og hjem som er avgjørende. I tillegg en økonomi som tillater bruk av moderne hjelpemidler i undervisningen. Bygdeskolene, også i Ringsaker, er og vil være selve kraftsenteret i bygda og vil få en enda sterkere og viktigere funksjon i framtida.
LIMET I BYGDA
Vi ser at de veletablerte bygdene i nordre del av kommunen ønsker å beholde sin nåværende skole slik at barnefamilier blir boende, og nye familier vil flytte til. Mesnali, Lismarka og Åsen har store muligheter når det gjelder vekst og utvikling. Skolen i disse bygdene er selve limet i bygda, og er det som framtidige innflyttere vil sette øverst på listen over kvaliteter bygda byr på. I tillegg er standarden ved disse tre skolene slik at det bare er vanlig vedlikehold som vil belaste kommunebudsjettet de nærmeste år. Alt tyder på at vi vil oppleve en positiv tilvekst i disse bygdesamfunn bare det blir ro om skolesituasjonen. Det er derfor viktig at vi nå gjør oss ferdig med debatten og får den avklaring som svært mange har ventet på. Det vil realisere planlagte byggeprosjekter og øke tilflyttingen til området, noe hele kommunen vil tjene på. Et lokalsamfunn uten skole er ikke et lokalsamfunn foreldre ønsker å satse på.
NÆROSET
Skolen i Næroset er i så dårlig forfatning at det her må bygges en ny barneskole. Her er det en klar økning i elevtallet, og framtidsplaner som med stor sannsynlighet vil gi skolen en enda mer sentral plass i lokalsamfunnet. Et nybygg her vil også være det billigste alternativet og det er svært lite å spare på en nedleggelse. De mest radikale sentraliseringsforslag som administrasjonen har regnet på er totalt sett de dyreste. Og det er bare på kort sikt.
STYRKE FELLESSKOLEN
I Soria Moria- erklæringen lovet den sittende trepartiregjeringen å styrke fellesskolen og opprettholde en desentralisert skolestruktur. Dessuten la de vekt på at det er viktig for elevene å få gå på skole i sitt nærmiljø. Det er bortkastet tid både læremessig og sosialt å bruke mer tid enn nødvendig på skoleskyss. Likevel ivrer mange etter å legge ned velfungerende grendeskoler.
REGJERINGSPARTIENE
Det blir spennende tider framover, og mest spennende blir det å se hva de tre lokale "regjeringspartiene" i kommunestyret bestemmer seg for. Går de imot sin egen regjerings ønske, eller gjør de som Venstre, ønsker en skole der folk bor til glede for innbyggerne og elevene? Det er på tide at de som velger å bosette seg i bygdene blir trodd.
Morten Andersen
Kommunerepresentant Venstre