Godt samarbeid fordrer langsiktighet

Kommunestyret i Målselv vedtok i dag følgende uttalelse om Forsvaret og kommunen, etter forslag fra Venstres gruppe (mot 2 stemmer).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kommunestyret i Målselv mener at kommunen og Forsvaret gjensidig er avhengig av en viss langsiktighet og forutsigbarhet for å kunne støtte hverandre godt. Kommunestyret er fornøyd med de nyinvesteringer og rehabiliteringer Forsvaret nå foretar i Indre Troms. Kommunestyret forventer at den framtidige forsvarspolitikken vil tilsi at Forsvaret fortsatt skal ha tung tilstedeværelse i kommunen. En fortsatt usikkerhet omkring Forsvarets framtid her vil også skape usikkerhet for næringslivet og for kommunens disposisjoner. Kommunen vil strekke seg svært langt for å legge til rette for at flere forsvarsfamilier skal kunne slå seg ned i kommunen.

Kommunen har stor fortjeneste av å ha en så stor organisasjon som Forsvaret i sitt område. Derfor overser de fleste at virksomheten også er belastende. Det ville være urimelig om Forsvaret og NATO skulle bruke Mauken-Blåtind skytefelt eller andre fasiliteter bare til større øvelser.

Kommunestyret i Målselv mener at Forsvarets tilstedeværelse i nord ikke bare er viktig i et nordområdeperspektiv, men også fordi området har fasiliteter og gir utfordringer som er formålstjenlig for utdanning til utenlandske operasjoner. Området er velegnet for samøvelse mellom forsvarsgrenene og til større fellesøvelser i forsvarsalliansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**