Fjerdingby skole

Chriss Madsen stilte flere spørsmål om læringsmiljø og fysisk tilstand ved Fjerdingby skole i kommunestyrets spørretime 20.09.06.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


Fjerdingby skole

Venstre viser til reportasje i Romerikes Blad 9. sept. vedrørende fysisk
læringsmiljø ved skolene på Romerike og resultater av Elevundersøkelsen
2005/06 på Skoleporten.no. Reportasjen i RB viser at det er to skoler i
Rælingen som kommer særlig dårlig ut når det gjelder fysisk læringsmiljø,
Løvenstad og Fjerdingby. Løvenstad gjennomgår i disse dager en utbygging
og rehabilitering, og det fysiske læringsmiljøet kan antas å bedres når
dette arbeidet er ferdig. For Fjerdingby skole derimot er planene om
utbedringer fremdeles et stykke unna.

Fjerdingby skole har blitt lovet utbedring/utbygging i mange år og nå
begynner både elever, ansatte og foreldre å miste tålmodigheten.

Venstre ønsker å få svar på følgende forhold ved Fjerdingby skole:

· 1,6 i score er det dårligste resultatet av alle skolene på Romerike som
har registrert tall på Skoleporten.no. Hva vil Ordfører gjøre for å bedre
det fysiske læringsmiljøet på kort og lang sikt?
· Hva vil Ordfører gjøre for å bedre lærertettheten ved Fjerdingby (skolen
har lavest gjennomsnittlig lærertetthet og økende elevtall)

I tillegg er det mange elver som lurer på:
· Huller i asfalten som reduserer mulighetene for ballspill og lek, når
blir dette ordnet?
· Skolen har kun et basketstativ, det andre ble måkt ned i vinter. Når kan
elevene få spille basket med to mål?
· Fuglerede-huska er ødelagt, denne er svært populær, når blir den
reparert?

21.09.06
I sitt svar til Venstre gav Ordføreren ingen løfter om tiltak verken på
kort eller lang sikt for å bedre det fysiske læringsmiljøet eller
lærertettheten ved Fjerdingby skole. Ordføreren mente at utfordringen ved
Fjerdingby først og fremst er knyttet til kapasitet, og at dette løses
først når ny skole på Smestad er etablert.
Venstre mener dette er en altfor passiv holdning og etterlyser tiltak på
kort sikt som kan bedre trivselen ved skolen. Eksempler på tiltak vi mener
bør vurderes er flere leker på uteområdet, oppgradering av dusjanlegg,
utskifting av gammelt utstyr og inventar. Videre mener vi at dagens
paviljongløsning bør utvides slik at skolen kan beholde sine spesialrom
selv om skolen får flere elever fremover.

Skolekapasitet og opprustninger er et budsjettspørsmål . Vi i Venstre vil
følge med på prosessen videre og være en aktiv pådriver for at skole
prioriteres høyt i den kommende budsjettprosessen. På den positive siden
registerer vi at “fuglerede-huska” er reparert og at nytt
basketstativ er satt opp, takket være Venstre….?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**