Vi må ikke glemme forebygging

-Skal vi kunne forebygge må vi komme på banen tidlig, sa May Britt Vihovde på folkemøtet om rus og kriminalitet på Totalen onsdag 21.mars. -Vi må få satt inn tiltakene før barn og unge utvikler alvorlige atferdsproblemer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

May Britt Vihovde

Foto: Haugesund Venstre

May Britt Vihovde viste til at en stor andel av innsatte i norske fengsler i voksen alder har fått diagnose ADHD, og at disse har gått gjennom et langt liv med en kriminell og voldelig atferd uten å få hjelp. -Vi må se hva vi gjør for å gi et godt tilbud til barn og unge alt fra barnehagealder, sa hun. -Vi må også vurdere hvilke tilbud våre barn og unge har i bydelene der de vokser opp.

Store deler av folkemøtet dreide seg om rammene for politiets innsats og innholdet i denne, samt utelivsbransjens vilkår og praksis. Det var bred enighet i panelet om at politiet ut fra sine rammer gjør en god jobb, og at de er en viktig samarbeidspart i arbeidet med å redusere voldskriminalitet i sentrum.

May Britt Vihovde understreket at det alt i dag er kamp om ressursene mellom sentrum og periferie i politidistriktet, og hun utfordret leder i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, til støtte i kampen for å få tilført distriktet ressurser. Hun viste til løfter som var gitt fra Politidirektoratet, men som ennå ikke var innfridd, og var redd for at f.eks. Oslo også i denne omgangen ville få mesteparten av midlene.

Også utelivsbransjen fikk jevnt over gode attester, og de fleste var opptatt av å kunne luke ut useriøse aktører i bransjen. Større uenighet var det knyttet til eventuelle reduksjoner/innskrenkinger av skjenkebevilgninger. May Britt Vihovde gav klare signaler fra om at det for Venstres del var åpenbart at sammenhengen mellom rus og vold måtte føre til endringer i rammene for skjenkebevilgningene.

Lederen i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, var også entydig og klar på at for å få bukt med den type problemer som Haugesund opplever i dag, er det helt nødvendig å redusere tilgangen på alkohol gjennom reduksjon av skjenkeløyver/reduserte skjenketider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**