Nei til utescene ved Smedasundet

Haugesund Venstre sier nei til utescene ved Smedasundet. Et enstemmig gruppemøte i Haugesund Venstre gikk mandag i mot den planlagte utescenen ved Smedasundet. Haugesund Venstre finner det prinsippielt betenkelig å la private utbyggere få reise permanente bygningsstrukturer på en av de få gjenværende offentlige allmenningene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Smedasundet 4

Foto: Tore Nilsen

– En slik scene vil privatisere det som skal være et offentlig rom, der borgerne skal kunne ha fri tilgang både fra land og fra sjøsiden, sier Edel Mikkelsen, Haugesund Venstres medlem i planutvalget.

Haugesund Venstre ser også med bekymring på saksbehandlingen i denne saken. Det er alvorlig at politikerne ikke er blitt informert om i hvilken grad og i hvilke roller offentlig ansatte har medvirket i utformingen av planene. Det politisk systemet bygger på tillit til både politikernes og byråkratenes uavhengighet og upartiskhet.

– Det er svært problematisk og prinsippielt uheldig at personer som lønnes av det offentlige skriver saksframstillinger for private interessenter, sier Tore Nilsen, leder i Haugesund Venstre. – Det bør være klare kjøreregler og vanntette skott, både for å sikre de kommunalt ansatte mot press fra ulike aktører, og for å gi politikerne trygghet for at de faglige råd man får ikke er resultat av utilbørlig påvirkning fra parter i saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**