G/S-vegen til Mannebru

Bø Venstre har fått nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget Borghild Tenden (V) til å stille samferdselsministeren spørsmål om hvor midlene til G/S veien til Mannebru har blitt av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Spørsmålet lyder slik:

Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til samferdselsministeren:
Rv 36 hadde tidligere status som riksvei, og på strekningen Beverøya – Mannebru i Bø kommune var det i følge en aksjonsgruppe avsatt penger, kjøpt opp hus langs veien og klare reguleringsplaner til å opparbeide en gang – og sykkelvei. Rv 36 ble imidlertid omgjort til stamvei og dermed forsvant pengene som var avsatt til gangveien. Spørsmålet er hvorfor ikke pengene til gangveien fulgte med nevnte strekning og hva som skal til for at pengene kommer på plass igjen?

Svaret ble:

Gang- og sykkelveg langs riksvei 36 mellom Beverøya og Mannebru lå ifølge Statens vegvesen opprinnelig inne i handlingsprogrammet for perioden 2002-2005 på fylkesfordelt ramme for Telemark fylke, med planlagt ferdigstillelse i 2005. Det ble imidlertid ikke bevilget midler over statsbudsjettet svarende til nivået i handlingsprogrammet i denne perioden, og følgelig fant man ikke rom for å gjennomføre alle prosjektene som planlagt, herunder dette prosjektet. Prosjektet nådde ikke opp i prioriteringene innenfor rammen til stamvegruten E134 Drammen-Haugesund med tilknytning (riksvei 36 Seljord-Eidanger) for perioden 2006-2009, da disse ble gjort i forrige stortingsperiode.
En eventuell prioritering av gang- og sykkelvegen mellom Beverøya og Mannebru må avklares i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019 og påfølgende handlingsprogram.


Begrunnelsen for spørsmålet var:

Gangvegen langs Rv 36 strekningen Beverøya – Mannebru Bø i Telemark har vært høyt prioritert i Vegvesenet sine planer.

Det var planlagt åpning av gangvegen i 2005, og finansieringa var i orden. Det ble kjøpt opp hus langs vegen og reguleringsplanen er klar. Vegvesenet har gitt klart uttrykk for at dette er et godt prosjekt. Trafikken i området er relativt høy og fartsnivået likeså. Det er et stort og økende innslag av tungtrafikk. Bø er et stort skolesentrum og har derfor også et stort innslag av myke trafikanter lang riksvegen. I tillegg til å løse gang og sykkelproblematikken inneholder prosjektet også en del avkjørsel-saneringer.

Det som imidlertid skjedde var at Rv 36 fikk status som stamveg, og med det forsvant også alle pengene til gangvegen.

Gjennomføringa av prosjektet ble utsatt på ubestemt tid og prosjektet måtte inn i en ny prioriteringsrunde under stamveg- kapitlet på budsjettet. Nå antyder Statens vegvesen Region sør tidligst en oppstart i perioden 2010-15.

Dette har skapt stor frustrasjon og fortvilelse blant beboerne langs vegen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**