Lettvint av Arve Kambe

Arve Kambe (H) anklager i et leserinnlegg i Haugesunds Avis Venstre for ikke å ha kommet med alternative framlegg i budsjettbehandlingene i kommunen. Han kritiserer også enkeltmedlemmer i Venstre for å ha selvstendige meninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

May Britt Vihovde

Tore Nilsen

May Britt Vihovde og Tore Nilsens svar til Arve Kambe stod å lese i papirutgaven av Haugesunds Avis denne uka. De tar et oppgjør med mangelen på liberalitet hos Høyres gruppeleder:

Høyres gruppeleder liker tydligvis ikke at byens borgere kritiserer Høyres satsing på omsorg. Han gjør et poeng av at Ole Johan Sætre er medlem i Venstre. Endrer det realitetene i Sætres innlegg? Har ikke medlemmer/tillitsvalgte i Høyre lov å ytre seg offentlig, uten forhåndstillatelse fra Kambe/Høyre?

For Venstre er ytringsfrihet en av de viktigste premisser for demokrati og engasjement. Hos oss har en lov til åpent å stille kritiske spørsmål, også om partiet sine standpunkt og prioriteringer. Og ingen trenger å få sensurert eller godkjent sine avisinnlegg. Vi ønsker engasjerte medlemmer!

Høyres gruppeleder påstår at Venstre ikke har lagt fram forslag om økte ressurser til omsorgsenhetene. Det kan tyde på at han ikke har funne det bryet verdt å lese budsjettforslag fra opposisjonen. Der ville han funnet forslag om styrking av omsorgsenhetene, prioritert innenfor forsvarlig ramme!

Et mulig underskudd på 13,5 millioner innen omsorgssektoren er litt mindre enn varslet for 2006. Sett i lys av de siste års underskudd innen sektoren kan en kanskje driste seg til å stille spørsmålet om sektoren bevisst er underbudsjettert?

Er dette korrekt — så er det et tydelig bevis på manglende vilje til å prioritere — fra de styrende partiene i byen — Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti! Enkelte representanters tro på effektivisering som løsning på problemene peker i samme retning.

Alle vet at om du investerer i stort hus og ny bil, så vil en god del av inntektene gå til låne- og vedlikeholdsutgifter. Det betyr mindre penger til andre ting. Venstre har stemt i mot flere store investeringsprosjekt i byen — noen ville vi ha billigere — andre prioriterte vi ikke.

Vi ville unngå at låne/vedlikeholdskostnader i framtida gav oss mindre penger til helt nødvendig velferd for byens borgere. At det var rett prioritering ser vi i dag!

Venstre vil prioritere mer til de som treng det mest. Det er gledelig at Høyre, i et valgår, endelig valgte å prioritere en økning i sosialhjelpssatsene. Det skal Høyre ha honnør for. Men ennå gjenstår mye innen omsorgssektoren.
.

May Britt Vihovde og Tore Nilsen