4. Skole og barnehage

Bergensskolen er god, men ikke god nok. Utfordringene er blant annet knyttet til mange dårlige skolebygg og overfylte skoler i press- og utbyggingsområder, for få timeressurser, at rektorene har for lite administrative ressurser og bergenselevene er dårligere enn landsgjennomsnittet i realfag. På barnehagesiden er utfordringen å etablere flere barnehageplasser slik at alle som ønsker plass får det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


4.1. Skolene og byggene

Bergen har et stort vedlikeholdsetterslep på skolebygg og trenger også nye skoler i utbyggingsområder. Venstre mener at skoleinvesteringer skal stå i fokus i bystyreperioden 2007-2011.

Bedre bygg og vedlikehold
I flere tiår har midler til vedlikehold av kommunale bygg vært nedprioritert i Bergen. Det har ført til mange nedslitte skoler med dårlig inneklima, dårlige toalettforhold og reduserte muligheter til å ta i bruk ny pedagogikk. For å få en mest mulig effektiv bruk av midler til opprusting er det viktig å gjøre det skikkelig når man er i gang med prosjekter, men der det er prekære behov for opprusting av toaletter og inneklimatiltak må inngrep foretas så snart som mulig. Den nye skolebruksplanen legger opp til en storstilt satsing på dette området. Venstre vil arbeide for å realisere skolebruksplanen. For Venstre er det uaktuelt å kutte i rammene til denne. Derimot kan det være aktuelt å øke rammene dersom den økonomiske situasjonen skulle tilsi dette. Alle skolebygg må ha et godkjent inneklima. For å sikre kontinuerlig vedlikehold må kommmunens vedlikeholdsbudsjett økes og det må foretas en gjennomgang av organiseringen av denne. Etter Venstres oppfatning må skolene også sikres gode uteområder som legger til rette for trivsel, fysisk aktivitet og uteskole.

Fortsatt god skolestruktur
Befolkningssammensettningen i Bergen endrer struktur. Nye utbyggingsområder har økt elevtallet i bydelene Fana og Ytrebygda, og dette vil etter hvert også skje i deler av Åsane. Nye skoler i Fana vil stå klar i løpet av bystyreperioden, men ytterligere tiltak må vurderes. Deretter vil det være behov for nye skoler i Åsane. Samtidig er elevtallet redusert i bydelene Årstad og Fyllingsdalen. Venstre vil utnytte overkapasiteten på skolene i disse bydelene til andre offentlige formål som blant annet barnehage, kulturarena og ulike offentlige tjenester. Venstre ønsker i utgangspunktet ikke å legge ned skoler.

Bevar de fådelte grendeskolene
De fådelte grendeskolene i de mer grisgrendte delene av Bergen er svært viktige for nærmiljøene og representerer også et pedagogisk alternativ, gjerne i kombinasjon med grendebarnehage. Venstre er derfor opptatt av å bevare disse skolene så lenge elevtallet er stort nok til at det er pedagogisk forsvarlig i forhold til å kunne gi et godt undervisningstilbud.

4.2. Organiseringen av skolen

Etter at Bergen kommune fjernet bydelen som eget forvaltningsnivå, og gikk over til å bli en tonivå-kommune, har skolene fått delegert makt og myndighet som egne resultatenheter. Samtidig har de siste nasjonale skolereformene medført økt administrativt arbeid.

Ja til selvstyrte skoler
Venstre ønsker at skolene skal være mest mulig selvstyrt innenfor de nasjonale rammene som læreplanverket og opplæringsloven fastlegger. Samtidig må det være rom for noen felles satsingsområder i bergensskolen. Den enkelte skole er i dag en egen resultatenhet som har fått delegert mye makt og myndighet til rektor. Venstre mener at det må opprettes et skolestyre som utøvende organ på den enkelte skole med rektor som sekretær. I første omgang må det prøveprosjektet som er startet opp, utvides, for eksempel til en hel bydel.

Sats på lærere
Lærerne er skolens viktigste ressurs. Venstre mener lærernes hovedoppgave er å være kunnskapsformidlere ved å stå for varierte og spennende undervisningsopplegg. Målet må være å pirre elevenes nysgjerrighet for fagene slik at de tørster etter kunnskap. For Venstre er det viktig at lærerne har gode fagkunnskaper, og vi vil derfor stille krav om at alle lærerne skal ha faglig kompetanse i de fagene som de underviser i, tilsvarende minst 15 studiepoeng/5 vekttall. For basisfagene norsk, matematikk og engelsk, og for samtlige fag på ungdomsskolen bør dette dobles til 30 studiepoeng/10 vekttall.

I Kunnskapsløftet ligger det inne en omfattende nasjonal satsing på etter- og videreutdanning for lærere. Lokalt må denne satsingen følges godt opp med gode tilbud i samarbeid med Universitetet, Høgskolen i Bergen og Norsk lærerakademi. Etter Venstres oppfatning bør ordningen målrettes bedre ved å innføre en ordning med sabbatsår for lærerne, slik at de kan tilegne seg en ytterligere kompetanse, og gjerne med Bergen som forsøkskommune. Venstre mener det er spesielt viktig å bedre den faglige kompetansen innen realfag og engelsk, fordi en kartleggingsundersøkelse viser at rundt halvparten av lærerne som underviser i disse fagene ikke har tilstrekkelig fagkompetanse.

Økte administrative ressurser
De økte administrative arbeidsoppgavene for den enkelte skole som følge av de nasjonale utdanningsreformene må kompenseres av staten. Venstre mener at Bergen kommune sammen med andre kommuner må ta et initiativ overfor staten for å få mer midler inn i rammeoverføringene for å dekke dette inn. I tillegg mener Venstre at Bergen kommune også har et selvstendig ansvar for å øke skolenes administrative ressurser som følge av de ekstra arbeidsoppgavene som følger av overgangen til en tonivå-kommune. I sum bør dette gi en opptrapping av skolenes administrative ressurser for å avlaste rektorene, slik at de kan rette hovedfokus mot deres primæroppgave, nemlig å være pedagogisk leder.

Økte undervisningsressurser
I valgperioden 1999-2003 var timeressursen til skolene gjenstand for kraftige nedskjæringer. Dette betyr at det er blitt flere elever per lærer, at det har blitt vanskeligere å følge opp den enkelte elev og at vikarbudsjettet på mange skoler har blitt spinkelt. Timeressursen har vært skjermet og øker noe i perioden 2003-2007. Venstre vil øke timerssursene betydelig og dermed bidra til større lærertetthet, blant annet for at idealet om individuelt tilpasset opplæring skal kunne gjennomføres.

Fortsatt fritt skolevalg
Venstre vil videreføre ordningen med fritt skolevalg i grunnskolen i Bergen. Ordningen gir mulighet for å velge en annen skole enn nærskolen under forutsetning av at det er plass på den skolen man ønsker. De aller fleste velger å gå på den skolen som ligger nærmest, men samtidig gir ordningen en frihet til de som av ulike årsaker måtte ønske en annen skole enn nærskolen.

Ja til skolemat
Gode matvaner og sunt kosthold øker læringsutbyttet. Venstre støtter prinsippet om gratis skolemat, men en innføring av dette forutsetter statlig finansiering. Dersom en statlig ordning innføres, vil Venstre implementere denne i Bergen, gjerne som forsøkskommune dersom det skulle bli aktuelt.

4.3. Innholdet i skolen

I bypolitikken har det vært stort fokus på skolebygg og skolestruktur, men mindre på innholdet i skolen. Dette er beklagelig fordi skolen er langt mer enn de ytre rammene som bygget representerer. Kunnskap er et viktig grunnlag for frihet, demokrati og nyskaping.

Bedre individuelt tilpasset undervisning
Det er viktig at undervisningen blir tilpasset den enkelte i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet. For å lykkes med dette må undervisningen i større grad differensieres samtidig som hver enkelt elev blir gjenstand for individuell oppfølging. Venstre mener at skolene må følge opp de differensieringsmulighetene som ligger i Kunnskapsløftet, slik at de tar i bruk de mulighetene som er tilgjengelige i størst mulig grad. Venstre vil blant annet stimulere til etablering av "profilklasser" i ungdomskolen der det er mulig å velge en tilleggsfordypning.

Styrking av basisfagene
For å kunne mestre livet i det moderne samfunnet er det avgjørende at elevene tilegner seg skikkelige ferdigheter i lesing, skriving og regning. En målrettet satsing på lesing har gjort elevene i bergensskolene gode i dette. Når det derimot gjelder realfag, presterer elevene i Bergen fremdeles litt under landsgjennomsnittet. Derfor mener Venstre at Bergen må gjennomføre et realfagsløft. Barn og unges nysgjerrighet for realfag må pirres gjennom kreativitet. I denne sammenheng må det nye Bergen vitensenter utnyttes aktivt. First Lego League er også et glimrende realfagstiltak. For å øke fokus på realfag, må også "Nysgjerrigperakademiet" med realfagsvinkling videreutvikles som et frivillig sommertilbud.

Offensiv kvalitetsutvikling
Skolen må være en lærende organisasjon som kontinuerlig driver kvalitetsutvikling på skolenivå med støtte fra kommunenivå. Kvalitetsutvikling må følges opp med kvalitetsvurdering, slik det legges opp til både nasjonalt og lokalt. Venstre ønsker at informasjon om læringsutbytte og læringsmiljø skal være offentlig tilgjengelig på skolenivå med mindre sterke faglige innvendinger reises. Det er imidlertid ikke ønskelig å legge til rette for et rangeringssystem. For Venstre er det viktig å understreke at vi ikke ønsker en skole som har et overdrevet fokus på prøver og resultater, fordi dette kan gjøre undervisningen ensporet. Den gode skole kjennetegnes av fokus på kunnskap gjennom varierte og spennende undervisningsopplegg som engasjerer elevene, mens en ensporet "puggeskole" vil bety en kvalitativt dårligere skole.

Ny eksamensordning
Dagens eksamensform med skriftlig skoleeksamen får ikke nødvendigvis alltid frem det beste i elevene. Det er heller ikke en slik arbeidsform som møter dem senere i arbeidslivet. Venstre vil derfor prøve ut alternative eksamensformer som for eksempel mappeevaluering. Skoleeksamener skal fortrinnsvis gjennomføres digitalt.

Mer entreprenørskap i skolen
Norges fremtid er avhengig av nyskaping i næringslivet — de ufødte bedriftene. Det trengs derfor mange nye bedrifter i årene fremover når olje- og gassinntektene etter hvert reduseres. For å lykkes i en satsing på nyskaping må en begynne i skolen. Derfor er "Ungt entreprenørskap" svært viktig gjennom undervisningsopplegg knyttet til elevbedrifter og partnerskap med næringslivet. Venstre vil at alle ungdomsskolene i Bergen skal ha elevbedrifter og partnerskap med lokale bedrifter.

Bedre demokratiopplæring og Ungdommens bystyre
Gjennom utdanningen skal ikke elevene bare forberede seg på arbeidslivet, men de skal også utvikles til å bli gode borgere. Det vil si at de må bli bevisst på sine rettigheter og sitt ansvar. Målet for Venstre er å utdanne engasjerte, deltakende og opplyste borgere. For å lykkes med dette må utdanningen til demokrati bedres gjennom etter- og videreutdanning av lærere, bystyrerollespill, ungdommens bystyre, ungdomsråd i bydelene og et opplevelsessenter for demokrati.

Gjennom Ungdommens bystyre får elevene prøve seg som politiske aktører. Venstre vil opprette disse på en måte som kan engasjere alle elevene fra barnetrinnet til videregående. I Ungdommens bystyre må representanter for alle ungdomsskoler og videregående skoler i Bergen møtes. Ungdomsskolene kan være fadder for barneskolene. I det forberedende arbeidet skal alle elevgrupper delta. Ungdommens bystyre må råde over egne budsjettmidler.

Mer kultur i skolen
"Den kulturelle skolesekken" er et godt og verdifult tiltak som gir barn og unge kulturelle opplevelser i form av et bredt spekter av ulike inntrykk og uttrykk. Venstre vil videreutvikle dette konseptet, spesielt i form av aktiviteter der barn selv får utrykke seg gjennom ulike aktiviteter, som for eksempel scenekunst og bildekunst. "Den kulturelle skolesekken" må gi et mangfoldig tilbud ved at både kulturarven og det nyskapende, grensesprengende får sin naturlige plass. Kulturbilletten gir skolene mulighet til å dra på ekskursjoner til museer, teater, kino etc. Venstre vil utvide denne ordningen, slik at det blir flere slike muligheter i løpet av et skoleår.

Nytt kvartal for barn og unge
Den gamle brannstasjonen, den fredete delen av det gamle fengselet, det gamle tinghuset og Hagerupsgården tilhører byens kulturarv. Når Bergen brannstasjon flytter ut, blir det mulig å utnytte kvartalet til andre formål. Venstre mener dette bør bli et kvartal for barn og unge. Dette kan inkludere forskjellige element rettet mot kultur, demokrati, realfag og fysisk aktivitet. Barneteater, brannmuseum og opplevelsessenter for demokrati bør etter Venstres oppfatning inkluderes. Venstre vil utrede slike planer blant annet til bruk i undervisning og som besøksarena for barnehager, og går mot salg av dette historisk unike kvartalet. For å finansiere dette prosjektet må Bergen kommune ha aktuelle samarbeidspartnere, både andre offentlige og private kan være aktuelle.

Videreutvikling av Grønn barneby
Grønn barneby er et prosjekt der ulike offentlige instanser samarbeider med frivillige organisasjoner og andre eksterne aktører for å øke miljøbevisstheten blant barn og unge i byen. Dette gjøres ved å legge til rette for aktiviteter innen både skole og fritid. Venstre vil øke satsingen på dette prosjektet.

Datamus, hånd

Foto: Microsoft

Sats på IKT
Dessverre har ikke skolen fullt ut greidd overgangen til dataalderen. Barn og unge lærer seg uansett å beherske moderne informasjons- og kommunikasjons teknologi (IKT), men slike verktøy bør utvilsomt brukes mer i undervisningen. Dette betinger at skolene har utstyr til det. I dag er det dessverre for få maskiner per elev til at IKT kan brukes omfattende i undervisningen ved mange skoler. Venstre mener i utgangspunktet at hver elev bør få sin egen bærbare pc, og vil arbeide for å nå dette målet. Bergensprøven i digital kompetanse er enestående i Norge, og må videreføres.

Bedre alternative opplæringtilbud
Det er ikke alle elevene som greier å tilpasse seg den ordinære skolen. For disse elevene er det derfor viktig at det finnes alternative opplæringstilbud, enten for noen dager i uken eller som et heltidstilbud. Venstre ønsker å rendyrke de to alternative skolene som heltidstilbud med hele ansvaret for sine elever, inkludert utstedelse av vitnemål. Når det gjelder deltidstilbud, er det viktig å sikre en bredde og variasjon, blant annet slik at alle bydelene har slike tilbud enten i kommunal regi eller i samarbeid med andre aktører.

Kamp mot mobbing og problematferd
Dessverre er det for mye mobbing og uro i den norske skolen. Venstre vil ha mer menneskelig respekt inn i skolen. Skolene må forplikte seg til å skape gode miljøer ved å satse målrettet på forebygging og de må gripe raskt inn når elever blir mobbet. Dersom mobbetilfeller går så langt at det er aktuelt med skolebytte, er det mobberen og ikke mobbeofferet som skal skifte skole. Mye mobbing skjer i form av seksuell trakssering. Skolene må iverksette forebyggende tiltak mot dette og slå hardt ned på dette.

4.4 Barnehage

Barnehagene skal være et trygt og pedagogisk basert tilbud til alle barn i Bergen. Barnehage er nødvendig for de fleste småbarnsfamilier. Så lenge det mangler barnehageplasser, skaper det derfor store problemer for småbarnsfamiliene og barn går glipp av et godt pedagogisk tilbud. Dette gir negative virkninger i forhold til både familielivet og næringslivet.

Full barnehagedekning
Alle som ønsker barnehageplass må få tilbud om det. Barnehageutbyggingen må fortsette inntil dette målet er oppnådd. Når makspris trinn 2 blir innført i løpet av få år, vil det skape et ytterligere behov for nye barnehageplasser. Det vil derfor være nødvendig med fortsatt satsing på bygging av nye barnehager i Bergen i mange år fremover. Det er viktig at det settes av barnehagetomter i nye utbyggingsområder. Venstre er positiv til at det etableres barnehage i skoler med ledig kapasitet, slik at det kan etableres oppveksttun med felles ledelse for skole og barnehage. Midlertidige tiltak kan gi resultater på kort sikt, men må ikke ta fokus bort fra utbyggingen av permanente tiltak.

Fortsatt god pedagogtetthet
Barnehagen har utviklet seg til å bli det første steget i utdanningssløpet, men er ikke et obligatorisk tilbud. Venstre ønsker at barnehagetilbudet heller ikke i fremtiden skal bli det, og mener at det er viktig å sikre at foreldrene fortsatt får valgfrihet på dette området. Barnehagen er en pedagogisk virksomhet, der læring og tilrettelegging for læring står sentralt, men også lek. Ofte kan læring skje gjennom lek. Det er viktig å sikre god kvalitet på barnehagetilbudet.

Mer profilutvikling i barnehagene
Etter hvert som full barnehagedekning oppnås i de enkelte bydelene, vil det bli økt konkurranse mellom barnehagene. I denne konkurransen er det kvaliteten på tilbudet som blir avgjørende ettersom prisen er lik for alle. Etter Venstres oppfatning er det ønsklelig å satse på en sterkere profil- og konseptutvikling i barnehagene. Herunder er det spesielt interessant med barnehager med kulturprofil gjennom satsing på f. eks. musikk, dans, drama, satsing på gårds- og friluftsbarnehager og satsing på barnehager med idrettskonsept. Venstre vil gjennomføre et profilutviklingsprosjekt i de kommunale barnehagene. I tillegg må det satses på språkstimulering og tallforståelse gjennom lek.

Bedre opptakssystem
Vi har nå et bedre opptakssystem til barnehagene enn tidligere, men det må fortsatt vurderes om det kan gjøres enda bedre. I en situasjon med full barnehagedekning ønsker Venstre å innføre søskenkvotering, slik at foreldre kan få alle sine barn i barnehagealder inn i samme barnehage.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**