3.1 Kollektivtrafikk
For Venstre er det et hovedmål å prioritere mer miljøvennlig transport, slik at flere reiser kollektivt og lar bilen stå. For å få dette til er lav pris, hyppige avganger, god fremkommelighet og god komfort på buss og bybane avgjørende faktorer.
Bybane til alle bydeler
Venstre vil at bybanen skal bli bærebjelken i kollektivsystemet i Bergen, og vil bygge bybane til alle bydeler. Første byggetrinn fra sentrum til Nesttun må i kommende valgperiode vedtas utvidet til Lagunen og Sandviken. Deretter bør man begynne på traseen vestover til Fyllingsdalen og Loddefjord, nordover til Åsane og videre fra Lagunen til Flesland. Disse traseene må besluttes i kommende bystyreperiode, slik at de kan legge grunnlaget for den videre byplanleggingen frem mot 2020. En prioritering av rekkefølge må utredes. Arna må få dobbelt spor, og dette må sees i sammenheng med bybanesystemet. Etter hvert vil det etter Venstres oppfatning være fornuftig å utvide bybanen også til å omfatte nabokommunene med prioritet til Knarvik og Straume. Hurtigbåten mellom Kleppestø og Nøstet må også få status som en del av dette systemet, iallfall inntil en slik status eventuelt kan avløses av en skinnegående løsning med en pendelbane fra Askøy til Loddefjord.
Venstre er overbevist om at bybanen vil bli en kjempesuksess for Bergen. Det finnes mange eksempler på europeiske byer på Bergens størrelse som har bygget bybane, og den har blitt en stor suksess i samtlige. Bergen har i tillegg en topografi som er spesielt godt egnet for et banesystem. Bybanen vil føre til at flere reiser kollektivt, og dermed vil den også bidra til å løse kapasitetsproblemene på veinettet.
Slipp bussen frem
Buss vil i lang tid fremover være hovedpilaren i kollektivtrafikken. Venstre vil arbeide for at bussene skal komme langt raskere frem og slik bli mer attraktive. Dette krever at man systematisk satser på små og store tiltak som er egnet til å nå dette målet. Dette krever blant annet en satsing på prioritering i lyskryss, nye korte og lengre kollektivfelt og at man er villig til å prioritere bussene også på firefeltsveiene fra nord, vest og sør, eventuelt i form av såkalte sambruksfelt. Målet må være at bussene etter innføring av nytt billettsystem våren 2008 bruker 25 prosent mindre tid på rutene enn i dag.
Mer gratisbuss
Gratisbussen i sentrum ble i sin opprettet etter initiativ fra Venstre. Den har blitt en suksess som mange benytter seg av. Venstre vil utvide gratisbussen med en tversgående rute, slik at en større del av sentrum kan dekkes og en kan binde bykjernen sammen med de ulike parkeringsanleggene. Det må informeres bedre om tilbudet som gratisbussen gir.
Billigere busstilbud
Venstre ønsker enhetstakst i Bergen, slik at hele kommunen utgjør en takstsone. Dette vil gjøre busstilbudet billigere og mer attraktivt uavhengig av hvor man bor og arbeider i kommunen. Månedskort, inkludert rabatterte, vil dermed også kunne benyttes på strekninger i hele kommunen. Et nytt billetteringssystem må innføres, slik at det blant annet blir mulig å kjøpe billetter/kort i automat på større holdeplasser i sentrum og i bydelene. Venstre ønsker at det da skal være billigere å kjøpe billettene på automat enn på bussen, slik at passjererene oppmuntres til å bidra til en effektiv reisetid. Venstre ønsker at måneds- og flerreisekortene skal bli billigere.
Bedre ruteinformasjon
Det er viktig å sikre god informasjon om rutetider. Venstre mener at det må vurderes ulike strategier for å bedre dette. Blant annet bør det sees på muligheten med utbygging av digital informasjon på holdeplasser om rutetider, når neste buss kommer, forsinkelser etc. Dessuten bør det opprettes et eget nettsted etter modell fra Oslo som inneholder ruteinformasjon for alle kollektivtransportmidler i Bergen og Hordaland. Denne må inkludere informasjon om avganger/ankomster fra/til de enkelte stoppestedene.
Ja til anbud i kollektivtrafikken
Venstre mener at Bergen skal fortsette å forvalte kollektivtrafikken i kommunen. Når kvalitetskontrakten utløper i 2008, ønsker Venstre å innføre anbud i kollektivtrafikken. Dette fordi det vil gi et bedre kollektivtilbud til de reisende, og dermed økt kollektivandel, noe som igjen gir bedre miljø. Gjennom anbudskriteriene vil det sikres en sterk offentlig styring av kollektivtilbudet i forhold til rutestruktur og pris. I den sammenheng vil det være ønskelig å få til flere ekspressruter, også gjennomgående (Åsane-Sandsli) for å gjøre det mer attraktivt å ta buss til jobb, og økt rutefrekvens i bydeler uten bybane. Det er ønskelig fra Venstres side at det legges opp til et insentivsystem der kollektivselskap får bonus for flere kollektivreisende og/eller økt kollektivandel.
Mer Trolley-buss og alternativt drivstoff
Venstre mener Trolleybuss-nettet må utvides, slik at linje 2 videreføres til Paradis og eventuelt til Nøstet/Møhlenpris. Venstre ønsker også at det skal stilles krav om at en andel av bussene skal gå på alternativt drivstoff, og at biodisel benyttes i så stor grad som mulig. Når hydrogen-busser blir tilgjengelige, må Bergen være en pådriver for at slike skal tas i bruk.
Mer kollektivsamarbeid i Bergensregionen
Et godt kollektivtilbud i Bergensregionen må utvikles gjennom et samarbeid med nabo- og omegnskommunene. Gjennom et slikt samarbeid må man se på kollektive transportmidler i en helhetlig sammenheng som inkluderer båt, tog, bybane i tillegg til buss. For å løse transportproblemene før bybane utvides til alle bydeler og nabokommuner, bør det vurderes om hurtigbåt kan være et alternativ fra Nordhordland og Sotra.
3.2 Bil i byen
Venstre vil ha færre biler i sentrumsgatene for å skape en triveligere og mer levende bykjerne. Virkemidler for å oppnå dette er bompenger, restriktiv parkeringspolitikk på gategrunn og flere bilfrie gater.
Ja til bompenger
Venstre mener at bompengeringen både har en miljømessig og en finansiell side, og er således helt nødvendig både for å realisere nye samferdselsprosjekter og for å begrense privat bilbruk. Spesielt i "rushtiden" er belastningen på veinettet stor samtidig som kødannelser skaper ekstra forurensing. Venstre vil derfor innføre "rushtidsdifferensiering" slik at det blir dyrere å passere bompengeringen på trafikkbelastede tider i døgnet. Disse inntektene bør øremerkes til drift av kollektivtrafikken. Dette kan også bidra til at flere reiser kollektivt til og fra arbeid. Venstre vil dessuten vurdere generelle økninger i bompengesatsene, fordi bilbruken øker inn til sentrum. En større andel av bompengene må brukes til å finansiere videre utbygging av bybanen. Venstre ønsker også at det tas initiativ overfor sentrale myndigheter med sikte på å gjøre det mulig å bruke bompengeinntekter til drift av kollektivtrafikk.
Mer miljøriktig parkering
De siste årene har det vært en satsing på å redusere parkering på gategrunn og å samle parkering i større parkeringsanlegg i en ring rundt bykjernen. Venstre mener dette har vært en viktig satsing, og vil videreføre denne blant annet ved et nytt parkeringsanlegg i Fløyfjellet med mulig adkomst fra Skansentunnellen og eventuelt Fløyfjellstunnellen. En forutsetning er imidlertid at disse parkeringsplassene erstatter gamle på gategrunn eller eventuelt i uhensiktsmessige eksisterende anlegg. Venstre vil innføre et tak på parkeringsplasser i sentrum. Det må legges til rette for nærings-, nytte- og varetransport med korttidsplasser. Venstre mener også det må fastsettes et tidpunkt for å bygge på brann- og rivningstomter som i dag brukes til parkering.
Det må være dyrt å parkere på dagtid, men billigere på kvelds- og nattestid og i helgene. I parkeringsanleggene må det legges til rette for EL-biler med reserverte plasser og lademuligheter. I bydelssentrene og ved sentrale bybanestopp må det etableres "park and ride" anlegg som stimulerer til at kollektivtilbud nyttes inn til Bergen sentrum. For å lykkes med dette må parkeringen være gratis for kollektivreisende. Beboerparkering bør sikres et antall parkeringsplasser i de større, nye parkeringsanleggene i sentrum. Venstre mener det må settes av minst 200 parkeringsplasser i Klostergarasjen til beboerparkering.
Flere bilfrie gater
Venstre vil gjøre sentrumskjernen bilfri for å skape en triveligere og mer levende by. Dette må i det minste omfatte Bryggen, Vågsbunnen og Vaskerelven. Ytterligere bilfrie gater må utredes. Ved å lede biltrafikken utenom sentrale deler av middelalderbyen, vil en gjøre det historiske Bergen triveligere for folk som ferdes til fots. Dette vil også innebære revitalisering av gategrunn, og vil gjøre det mulig å etablere aktivitetsområder. Venstre vil også innføre flere bilfrie dager i sentrum i forbindelse med større arrangement/aktiviteter. Arbeidet med tilrettelegging av miljøgater må videreføres.
3.3 Veier og sykkelveier
For Venstre er det viktig at nye veiprosjekter i Bergen skal ha et miljøaspekt. Det vil si at de må lede trafikk vekk fra sentrum og/eller boligområder. Flere sykkelveier i hele kommunen vil dessuten gjøre det mer attraktivt å bruke sykkel fremfor bil.
Tiltak for å gjøre Bryggen bilfri
En realisering av Skansentunnelen vil gjøre det mulig å stenge Bryggen for privatbilisme. Det beste alternativet for Skansentunnelen kan imidlertid være en kortere tunnel fra Fløyfjellstunnelen til Bontlabo/Sandviken. Venstre støtter dette alternativet med direkte tilknyttning til nytt parkeringsanlegg i området Bryggen/Vågsbunnen. Dermed spares Christiesgate for et inngrep som representerer en barriere og som vil være både antikvarisk og estetisk uheldig.
Ja til Nordnestunnelen
Venstre var mot parkeringsanlegget Klostergarasjen, blant annet fordi adkomst går gjennom et boligområde som allerede tidligere var belastet med trafikk. Når dette anlegget likevel er bygget er det viktig å bedre trafikksituasjonen i området Jekteviken-Nøstet. Derfor vil Venstre bygge Nordnestunnellen med direkte adkomst til Klostergarasjen. Adkomsten til anlegget fra vest må legges til Jekteviken under jus-bygget på Dragefjellet. Som kortsiktig løsning bør Baneveien på ny få to kjørefelt, slik at trafikken til TV2 etc slipper å stå i samme kø som de som skal inn i Klostergarasjen.
Ja til Eikåstunnelen og Nyborgtunnelen
Venstre går inn for både Eikåstunnelen og Nyborgtunnelen i Åsane, fordi disse prosjektene leder trafikken utenom sentrale boligområder og bedrer trafikksikkerheten i bydelen. Begge prosjektene må gjennomføres i forbindelse med Nordhordlandspakken. Det ene feltet i hver retning av Nyborgtunnelen må reserveres til kollektivtrafikk og en fremtidig bybane.
Nei til Arnatunnelen, ja til Ringvei Øst
Venstre går imot biltunnel gjennom Ulriken fordi den vil skape økt trafikkbelastning i sentrum. Med dobbelt jernbanespor vil den heller ikke være nødvendig for innbyggerne i Arna. For å bedre veinettet fra Arna mener Venstre at Ringvei Øst bør bygges med en tunnell fra Grimen-området til Midttun/Hop-traseen. Dette prosjektet vil dessuten fjerne gjennomgangstrafikken fra Bergensdalen og vil lette trykket på veinettet fra Åsane til Bergen sentrum. Således er Ringvei Øst et miljøprosjekt, mens Arnatunnelen er det motsatte.
Fullføring av Ringvei Vest
Venstre mener at Ringvei Vest må fullføres for å redusere trafikkbelastningen gjennom boområdene i Fyllingsdalen. Ringvei Vest må fullføres som tofeltsvei med kollektivfelt.
Gjennomgående sykkelveier
Dagens sykkelveinett i Bergen er fragmentert og altfor dårlig. Venstre vil bygge dette ut til et gjennomgående nett, slik at man kan sykle på sykkelvei sammenhengende fra alle bydeler og inn til sentrum. Dette må prioriteres i hele valgperioden. Et viktig prosjekt vil blant annet være en bedre sykkelvei til Sandviken sykehus, Hatleberg og Øyjorden ved å forlenge dagens trase av "Sandviksruten" med en sykkeltunnel i stedet for eksisterende kollektivfelt i tunellen mellom Sandviksveien og Helleveien. Sykkeltrafikken må deretter ledes opp skråningen og direkte inn på området ved Sandvikens sykehus og videre sykkelveien mot Hatleberg. For å lette bruken av sykkel kombinert med buss og bane, vil Venstre bygge sykkelparkeringsplasser, gjerne med tak, ved flere av holdeplassene.
Tryggere skoleveier
Det er svært viktig å sikre skoleveiene slik at foreldre trygt kan sende barna på skolen. Bevilgningene til dette området har vært økt betydelig de siste årene, men Venstre mener at det trengs en videre opptrapping for sikre farlige veistrekninger, slik at alle barn i Bergen får trygge skoleveier
3.4. Byen, menneskene og nye bydeler
Bergen er en levende og trivelig by, men også Bergen kan bli bedre med flere grønne lunger og nye bydeler gjennom alternativ arealbruk og flytting/relokalisering av ulike virksomheter og funksjoner.
Fredriksberg festning må åpnes for folket
Bergen har mange grønne lunger, men det er fremdeles noen slike arealer som ikke er tilgjengelige. Området på Fredriksberg festning inneholder et stort grøntareal som ikke er tilgjengelig for offentligheten. Dette er meningsløs arealbruk. Venstre vil åpne dette området for alle, slik at Bergen kan få et nytt rekreasjonsområde i grønne omgivelser. Dette vil også gi barnehager i sentrum sårt tiltrengte besøksområder. Festningen må lukkes på nattestid.
Sats på parkene
På grunn av dårlig kommunal økonomi har mange offentlige parkanlegg forfalt de siste årene, spesielt i bydelene. Venstre vil ruste opp disse anleggene. For å kunne gjøre dette mest mulig effektivt, vil Venstre legge driften av parkanlegg ut på anbud. Videre vil Venstre ha en opprustning av Nygårdsparken, samt en utredning av hvordan denne kan gjøres mer tilgjengelig og utnyttes mer allsidig enn i dag, både for nærområdet og som et viktig parkanlegg for hele byen.
Koengen til folket
Venstre mener at Bergen kommune må forsøke å forhandle frem en avtale med Forsvaret om overtagelse av Koengen, slik at dette arealet kan bli et nytt byrom med allsidig bruksområde, herunder eventuelt kultur-, idretts- , barnehage- og rekreasjonsformål.
Opprustning av Vågsbunnen
De siste årene har det vært en oppblomstring av Vågsbunnen. Dette området er unikt som en del av det historiske sentrum med gateløp fra middelalderen. Venstre vil ha en kommunal opprustning av Vågsbunnen gjennom å gjøre området bilfritt og ved å involvere byantikvaren i et opprustningsprosjekt, gjerne i samarbeid med huseiere og de som driver næringsvirksomhet i området.
Lokk over Danmarksplass
Danmarksplass har utviklet seg til å bli en trafikkmaskin som både er preget av luftforurensing og av å være lite egnet for folk. Venstre ønsker å bygge lokk over veien på Danmarksplass, og vil skape et hyggelig bydelssentrum fritt for biler oppå. Dette kan bidra til å skape et mye trivligere miljø for folk med butikker, cafeer, restauranter og puber i en koselig atmosfære. Et slikt lokk vil være svært positivt for nærmiljøet og Årstad bydel.
Nei til riving av kvartaler på Nygård
Venstre går mot riving av kvartaler på Nygård for å gi plass til Griegallmenningen, fordi inngrepet vil bli for stort i et område som representerer en særegen arkitektur som er en del av byens historie. Venstre vil gå inn for å bygge nytt kulturhus på det ledige arealet i Lysverkkvartalet.
Flytting av godsterminal og containerhavn
I sentrum legger godsterminalen på Nygårdstangen og containerhavnen på Dokken beslag på store arealer som kan gi rom for to moderne bydeler. Mange andre byer både i Norge og ute i Europa har flyttet disse funksjonene ut av sentrum, noe som har gitt rom for en spennende byfornyelse. Venstre vil flytte godsterminalen og containerhavnen ut av sentrum. På de frigjorte arealene vil vi skape spennende nye bydeler gjennom en helhetlig utvikling. Venstre ønsker å avholde en arkitekturkonkurranse for fremtidig byfornyelse i disse områdene. For Venstre er det viktig at man ikke gjør samme feil som ved byfornyelsen på Nedre Nygård ved kun å bygge boliger. De nye, sentrumsnære bydelene skal inneholde næring, kultur, idrett, barnehage, bolig og grønne lunger.
Fremtidig lokalisering av godsterminal og containerhavn
For å få en mest mulig hensiktsmessig godstransport ønsker Venstre å samlokalisere ny godsterminal og ny containerhavn. Dette er avhengig av tilgang til både sjø og jernbane. Etter Venstres oppfatning står Sotra og Askøy frem som de mest aktuelle stedene. Dette forutsetter bygging av jernbanespor, noe som kan sees i sammenheng med ny bybanetrase til en av nabokommunene. Den nye fastlandsforbindelsen til Sotra bør derfor inkludere et jernbanespor. Venstre går mot å lokalisere ny godsterminal i Arnadalen, fordi dette området heller bør utvikles som boligområde.
Boligbygging
Den høye etterspørselen etter boliger i Bergen medfører svært høye priser. Problemet er at det er for få boliger i Bergen, og Venstre vil derfor legge til rette for økt boligbygging gjennom fortetting i sentrale byområder, transformering av eldre næringsområder i sjøfronten og utbygging i nye områder i bydelene. Fortetting er spesielt aktuelt langs bybanetraseene. Venstre er mot boligbygging over byfjellsgrensen, som må ligge fast, og er mot boligbygging i den uberørte delen av strandsonen. Ved boligbygging i sjøfronten er det viktig at det legges til rette for offentlighetens tilgang til sjøen gjennom brygger og promenader. Det bør generelt stilles økt krav til god og nyskapende arkitektur, særlig i sentrale og eksponerte deler av byen.
Sosial boligbygging
De høye boligprisene gjør det vanskelig for unge i etableringsfasen å komme inn på boligmarkedet. Flere boliger generelt vil dempe prisutviklingen, og gjøre det lettere. Likevel vil ikke dette være nok. Venstre vil at kommunen som reguleringsmyndighet legger til rette for bygging av rimelige eie- og utleieboliger til ungdom både i sentrumsnære områder og i bydelene. Venstre mener investeringene til bygging av kommunale utleieboliger må økes.
Studentboliger
Bergen har lavest dekning av studentboliger blant landets universitetsbyer. Venstre vil tilby studentsamskipnaden tomter i sentrumsnære områder til bygging av flere studentboliger, blant annet på Grønneviksøren og på det øverste dekket på Bygarasjen. Samtidig må Bergen kommune gjøre det klart overfor sentrale myndigheter at den lave dekningen er uakseptabel, slik at Studentsamskipnaden i Bergen i årene som kommer får tildelt flere midler fra staten til studentboliger.
Boligskatt på tomme boliger
I en situasjon med press på boligmarkedet både på kjøpe- og leiesiden er det meningsløst at hus står tomme over lengre tid, spesielt i sentrum og sentrumsnære områder. Venstre vil innføre en boligskatt på boliger som har stått tomme i mer enn ett år. Dette vil være et insentiv til utnyttelse av boligmassen.
Nei til høyhus i det historiske Bergen
Venstre mener at høyhus ikke har noe å gjøre i det historiske sentrum av Bergen, og er derfor mot høyhus her, inkludert Nøstet og Jonsvollskvartalet. I denne delen av Bergen vil høyhus bidra til å ødelegge atmosfæren og det visuelle uttrykket som kjennetegner byen.
Ja til høyhus ved Store Lungegårdsvann
Når det derimot skal utvikles en ny bydel i området rundt Store Lungegårdsvann, er Venstre positiv til høyhus i deler av dette området. Dette fordi man i en ny bydel har mulighet til å skape et moderne uttrykk som ikke vil ødelegge helhetsinntrykket av byen, men snarere utfylle det på en positiv måte.
Ny cruisehavn og ny seilingsled
Bergen er en av Europas viktigste cruisebyer. Venstre vil utvikle en ny cruisehavn på Kristiansholm og vil vurdere en ny seilingsled, slik at også de største cruiseskipene kan komme til Bergen. Venstre er mot ny seilingsled over Herdlaflaket, men vil vurdere en ny seilingsled gjennom Skjelangersundet. Også dette vil imidlertid ha miljømessige konsekvenser, og Venstre vil derfor avvente et standpunkt til saken er grundig utredet. Det er svært få cruiseskip som ikke kommer under Askøy-broen, og for disse kan anløp på Sotra eller Askøy med busstransport inn til Bergen sentrum være et alternativ.
Ja til den trådløse byen
I dag er det flere norske og europeiske byer som har satt i gang arbeidet med å ha trådløs internettilgang i bykjernen. Venstre vil i perioden arbeide for at Bergen kommune sammen med byens utdanningsinstitusjoner og det private næringslivet skal etablere en trådløs internettilgang i Bergen sentrum og langs de viktigste kollektivtrasene i Bergen.
3.5 Forurensing og friluftsliv
For Venstre er det viktig at Bergen må bli en foregangskommune når det gjelder utslipp til luft, avfallshåndtering og tilrettelegging for friluftsliv.
Redusert luftforurensing
Utslippene til luft er klimagasser som bidrar til global oppvarming, gasser som fører til sur nedbør og gasser og partikler som skaper ubehag lokalt. Venstre vil at Bergen kommune setter seg ambisiøse mål om å redusere miljøskadelige utslipp til luft. Bergen må utarbeide en målrettet klimaplan med gode tiltak. Dette må inkludere en utvidelse av panteordningen for ved- og oljeovner, transporttiltak og ENØK-tiltak. Venstre vil ha piggdekkavgift i Bergen, fordi dette vil være viktig for å nå/opprettholde målet om en piggfri andel på 80 prosent.
Bergen kommune må bli klimanøytral
Venstre mener Bergen kommune må bli en klimanøytral kommune etter modell fra Asker kommune. Det vil si at utslippene fra kommunens virksomhet skal være lik null gjennom bruk av utslippsfri teknologi og kjøp av utslippskvoter for å kompensere for resterende utslipp. Slik gis det insentiv til at kommunale enheter reduserer sine utslipp.
Økte miljøtiltak i kommunale bygg
Bergen kommune har en stor eiendomsmasse, og må gå foran med et godt eksempel ved å gjennomføre miljøtiltak i egne bygg. Kommunens utgifter til energi har økt svært mye de siste årene som følge økte strøm- og oljepriser. Både ut fra miljøhensyn og økonomiske hensyn vil kommunen dermed være tjent med å satse på ENØK-tiltak. Venstre ønsker å gjøre omfattende ENØK-investeringer i kommunale bygg. Dette må innbefatte tiltak som for eksempel varmepumper, sparepærer, vannbåren varme og utbygging av fjernvarme. Bruk av olje og gass til oppvarming er svært miljøskadelig, og Venstre mener at dette kun kan tillates som reserveløsning i kommunale bygg.
Ja til miljømerking av offentlige innkjøp
Venstre vil at alle offentlige innkjøp så langt det er mulig skal innebære at produktene er miljømerket. Når det gjelder papir, vil Venstre gå enda lenger, og foreslår at Bergen kommune skal bruke 100 prosent resirkulert papir til skrivepapir/kopipapir. Det er imidlertid viktig å sikre at det finnes arkiveksemplarer på mer holdbart papir.
Ja til avfallshåndteringsplan og anbud
Bergen er en sinke når det gjelder avfallshåndtering. Dette skyldes i stor grad at det ikke er Bergen kommune, men det interkommunale selskapet Bergen Interkommunale Renhold (BIR) som vedtar avfallsplan med kommunen kun som høringsinstans. Dette er udemokratisk, og har ikke ført til en ambisiøs politikk på området. Venstre vil selge kommunens eierandeler i BIR, utarbeide en egen ambisiøs avfallsplan og legge avfallshåndteringen ut på anbud etter de kriteriene som er nedfelt i planen. Denne oppskriften har gitt stor suksess i Trondheim.
Mer kildesortering og mindre boss
Venstre vil legge til rette for bedre kildesortering ved å videreutvikle systemet for dette. Spesielt må det legges til rette for kildesortering og henteordning av plast og bedre tilgjengelighet for sortering av glass og papir. I sentrum må det opprettes flere kildesorteringsstasjoner. Kildesorteringsstasjonene må dekke alle typer gjenvinnbart avfall. Det er ønskelig å gi plass til innsamling av klær på flere kildesorteringsstasjoner enn i dag, gjerne i samarbeid med frivillige organisasjoner. Venstre ønsker at det skal opprettes en ordning for henting av kompost/våtorganisk avfall og produksjon av biogass av dette. Venstre vil også gjøre det gratis å levere avfall til gjenbruksstasjonene, og vil opprette en stasjon for mottak av spesialavfall i Bergenhus bydel.
Venstre vil ha utbygging av bossug i sentrum der bossproblemene har vært størst. Det skal stilles krav om legging av rør til bossug ved graving i gater i sentrum og ved større utbygginger. Venstre går mot en utvidelse av forbrenningsanlegget i Rådalen med en ny ovn for brenning av boss. En utvidelse av fjernvarmeanlegg i Bergen er ønskelig, men må da basere seg på en ny ovn for forbrenning av biomasse. Dette vil også være et godt næringstiltak for landbruket som vil få et nytt marked for levering av trevirke og som et tiltak mot gjengroing av skog.
Bedre tilrettelegging av turområder
Bergen er unik som storby med nærheten til fjellene. Venstre vil opprettholde byfjellsgrensen, legge til rette for et aktivt friluftsliv og sørge for vedlikehold av turstier. Bevilgningene til nye turstier bør økes. Spesielt er det behov for dette på byfjellene utenom de sentrumsnære områdene, som for eksempel på Fanafjellet, i Bergen Vest og i Åsane. Turveien ved Tennebekktjernet må fullføres slik at det blir en rundløype rundt tjernet. Korsneset i Fana må reguleres til LNF-område og legges til rette for dette formålet så snart som mulig.