Syv år på stedet hvil

I dag er det syv år siden Arbeiderpartiet og Jens Stoltenberg felte Bondevik I- regjeringen på gasskraftsaken i samarbeid med FrP. Den gang gav de konsesjon til tre forurensende gasskraftverk. I går høstet Stoltenberg på nytt jubel fra FrP med regjeringens opplegg for kvotesystem. – Etter syv år er Stoltenberg på stedet hvil i miljøpolitikken. Slik gjør Stoltenberg Norge til en miljøsinke, kommenterer Venstres Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

- Alle må bidra for å løse de miljøutfordringen vi står ovenfor, mener Kvassheim.

– Alle må bidra for å løse de miljøutfordringen vi står ovenfor, mener Kvassheim.
Foto: Luth

Han mener Stoltenbergs politikk er den samme i dag som den var for syv år siden.
– Det er åpenbart den samme grunntanken som ligger bak Stoltenbergs politikk i dag, som for syv år siden.

Alle må bidra
Kvassheim trekker frem en rekke miljøpunkter hvor regjeringen svikter. Punktene er konkrete mål i regjeringens Soria Moria-erklæring.
– Alle må bidra for å løse de miljøutfordringen vi står ovenfor. Dette gjelder også regjeringen. Som statsminister og leder for regjeringssamarbeidet forventer vi derfor at miljøløftene fra Soria Moria holdes, påpeker Kvassheim.

Fem punkt for miljø
1) Betydelige deler av Norges klimaforpliktelser fra Kyoto-avtalen skal skje nasjonalt.
>> Målsetting som er brutt. Gjennom det nye kvotesystemet blir det billigere for deler av industrien å forurense. Venstre mener at regjeringens opplegg inviterer til økte utslipp og at industrien bør bidra minst like eller mer enn den gjør i dag for å få utslippene ned.

2) Norge skal vedta konkrete klimamål.
>> Målsetting fra Soria Moria, som enda ikke er fulgt opp. Venstre vil kutte utslippene med 30 prosent innen 2020.

3) Rensing av gasskraftverket på Kårstø skal på plass innen 2009.
>> Målsetting fra Soria Moria som er brutt. Det blir rensing tidligst fra 2011/12. Venstre vil ha rensing så fort som mulig.

4) Alle gasskraftverk skal baseres på CO2-fjerning.
>> Målsetting fra Soria Moria, men brytes på Mongstad. Venstre vil ha rensing fra dag 1.

5) Øke utbyggingen av miljøvennlig vindkraft og småkraft
>> Målsetting fra Soria Moria som er brutt. Regjeringen har vedtatt et støtteopplegg for fornybar energi som fører til at utbyggingen stopper opp og som plasserer Norge på bunn-nivå i Europa. Venstre vil ha et støttenivå som bidrar til å utløse fornybar energiproduksjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**