Dårlig opplegg for klimakutt

Venstre mener regjeringens opplegg for klimakutt er for dårlig. Regjeringen lar med dette opplegget industrien slippe billigere unna enn idag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– Norge har forpliktet seg til kraftige utslippsreduksjoner. Da må alle bidra. Når det nå blir billigere for deler av industrien å forurense, sendes regningen til andre sektorer og til vanlige folk. Dette er derfor ikke et opplegg som vil bidra til teknologiutvikling, men snarere til frikjøp med kvoter fra utlandet, sier leder av Energi- og miljøkomiteen Gunnar Kvassheim.

Slipper billigere unna enn før
– Venstre mener at alle deler av industrien burde bidratt minst like mye som før eller mer, sier Kvassheim.

Det er skuffende at regjeringen nok en gang svikter miljøet. Industrien går med rekordoverskudd, og har derfor økonomi til å bidra mer til å få ned klimagassutslippene.

– Venstre mener derfor at alle deler av industrien burde bidratt minst like mye som før eller mer. Med regjeringens opplegg slipper mange billigere unna, legger Kvassheim til.

Ingen konkrete mål
– På bakgrunn av dette er det forståelig at regjeringen har vegret seg for å sette konkrete mål for hvor mye Norge skal kutte egne klimagassutslipp. Her legges det opp til økte utslipp og kjøp av kvoter fra utlandet, avslutter Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**