Urovekkende om kunnskapsløftet

En sentral målsetting med kunnskapsløftet fra vår regjering, var å gi lærerne kompetanseheving. Derfor er det skuffende når det nå rapporteres at lærerne ikke får den etterutdanning de gjerne vil ha, sa Odd Einar Dørum etter dagens spørretime i Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

Lærer

Foto: Microsoft

I fjor viste en forskningsrapport fra FAFO at satsingen på kompetanseheving blant lærerne ikke fungerer etter intensjonene i Kunnskapsløftet. Nå foreligger snart en ny rapport fra FAFO, og ifølge NRK ser vi de samme tendensene i 2007. Lærerkursingen blir små drypp uten fordypning, mens skolelederne får kompetansehevende kurs. Ifølge NRK får svært få lærere kurs som gir et formelt kunnskapsløft.

Urovekkende
Venstres skolepolitiske talsmann mener dette er urovekkende, og fulgte opp dette i Stortingets spørretime i dag.
– Skolehverdagen er avhengig av læreren. Da er faglig påfyll og etter- og videreutdanning av lærerne noe av det viktigste vi kan gjøre, sier Dørum.

Ifølge Dørum sender kunnskapsministeren ballen videre til skoleeierne.
– Som øverste politiske ansvarlig for norsk skolepolitikk er det Djupedal som må rydde opp. Når gjentatte undersøkelser dokumenterer svikt i etter- og videreutdanningen av lærere, brytes en sentral forutsetning i Kunnskapsløftet. Det kan vi ikke akseptere, og kunnskapsministeren må ta ansvar.

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Milliarder
Dørum peker på at den forrige regjeringen fikk på plass milliarder til et kunnskapsløft for lærerne.
– Jeg er glad for at skolelederne har fått et kompetanseløft, men det er av avgjørende betydning at kunnskapsløftet kommer lærerne til gode. Derfor ber jeg statsråden om å sørge for at pengene brukes der de gjør mest nytte, nemlig på læreren.

Kompetanseår
Venstre foreslo i Stortinget i fjor en ordning med et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole. Dørum oppfordret Djupedal om å sette i gang prøveordninger med kompetanseår for lærere.

– Hensiktene med et kompetanseår er å sikre lærerne et kompetanseløft, og bøte på den manglende systematikken og helheten som vi har sett i forbindelse med bruken av kompetansemidler. Flere fylker og kommuner utreder nå mulighetene for å gjennomføre kompetanseår for lærere. Jeg mener Djupedal må se nærmere på dette lokale engasjementet, og initiere en sentral prøveordning for dette, sier Odd Einar Dørum.

Mer om kompetanseår for lærere:
>> Kompetanseår utredes i flere byer
>> Stortinget avviser kompetanseår

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**