Skipstrafikken i seilingsleden forbi Sørlandskysten er større enn noen gang, og mange ganger så stor som langs kysten av Finnmark. Transport av olje fra Russland og ut Østersjøen og gjennom Skagerak til Europa og USA, forventes å øke vesentlig fram mot år 2015. Økt skipstrafikk gir økt risiko. I tillegg er oljeboring 40-50 kilometer utenfor Farsund nært forestående. Bevilgende myndigheter bør få øynene opp for disse fakta før en katastrofe inntreffer.
Vi vil aldri klare å unngå skipsulykker. Det viser rekken av skipsforlis langs norskekysten de siste årene: Fryseskipet Green Ålesund grunnstøtte og sank, Hanseatic gikk på en sandbanke i Hindlopen, John R knakk i to, skadeomfanget av Rocknesulykken i Vatlestraumen i år 2005 var enorm, det nylige forliset av MS Server i Fedje har stor innvirkning på naturmiljøet. Og forliset av Fjord Champion i Søgneskjærgården for et drøyt år siden var et kraftig varsel om hvor sårbar Sørlandskysten er.
Svært mange av skipsulykkene innebærer både akutt og langvarig forurensing. En mengde fugler lider kuldedøden, fiskeriressursene belastes og opprensningsarbeidet koster samfunnet enorme beløp. Venstre konstaterer at den rødgrønne regjering ikke har fulgt opp det som er påpekt i Kystverkets utredning. Venstres stortingsrepresentant Anne Margrethe Larsen følger opp saken i spørretimen i Stortinget.
Dag Vige
Gruppeleder
Vest-Agder Venstre