Momsfritak for korps

Samfunnet gir — og staten tar. Hva annet skal man kalle det når norske musikkorps årlig må betale staten nesten 52 millioner i moms. I tillegg betaler korpsene ikke ubetydelige millionbeløp i arbeidsgiveravgift for sine dirigenter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Langt de fleste korps finansierer driften i form av medlemskontingenter, kakelotterier og dugnader. I tillegg gir kommunene økonomisk kulturstøtte, men dette bidraget varierer ganske mye fra kommune til kommune.
Det blir derfor et noe absurd preg over det hele når korpsene må bidra med store avgiftssummer for i det hele tatt å kunne eksistere!

Forutsatt at et kakelotteri innbringer ca 2.000 kroner, betyr det at det på landsbasis må gjennomføres i underkant av 30.000 kakelotterrier; ENE OG ALENE for å finansiere den årlige statsmomsen !! Det bringer i hvert fall begrepet “frivillig innsats” til nye høyder!

Norge er et korpsland og organiserer nær 1.700 musikkorps fordelt på det ganske land. Brorparten av disse er skolekorps og det betyr at korpsbevegelsen er noe langt mer enn en hobbyorganisasjon. Den driver først og fremst barne- og ungdomsarbeid og er derfor et svært nyttig og ikke minst viktig samfunnsredskap. Allikevel må korpsbevegelsen betale et “konsernbidrag” til staten på over 50 mill kroner.

Per i dag har ca 400 korps inntekter fra spilleautomater. Inntektene vil bortfalle når spilleautomatmonopolet trer i kraft, en endring som forøvrig støttes av korpsenes moderorganisasjon, Norges Musikkorpsforbund. Dette til tross for at tap av inntekter i denne størrelsesorden (ca 50 mill) vil skape store problemer for mange korps.
Bl.a derfor er det viktigere nå en noen sinne at man snarest mulig får et momsfritak, i det minste på instrumenter, uniformer og noter! I tillegg burde arbeidsgiveravgiften for dirigenter fjernes for godt!

Det som skiller korpsdriften fra andre frivillige organisasjoner er kostnadene. Korps er ikke som for eksempel fotball, der flere kan dele samme ball og mange medlemmer betyr høyere nettoinntekter. I korps er det faktisk omvendt; jo flere medlemmer, desto høyere utgifter. Eksempelvis må hvert medlem ha eget instrument og egen uniform. Antagelig koster det et sted mellom 10 og 50.000 kroner bare å utruste en musikant.

Imidlertid er momsproblematikken nå oppfattet også på politisk nivå og Regjeringen nedsatte for en tid tilbake et Momskompensajonsutvalg. Utvalget skal levere en utredning innen 31 desember og omfatte hele den frivillige sektor, inkludert kultur og idrett. Det knytter seg selvfølgelig stor spenning både til utredningen og ikke minst til resultatene som en følge av den. Men vi vet jo alle hvor grådig staten kan være når det gjelder avgiftsinntekter og det er rimelig å anta at både den og regjeringen også her vil vegre seg not å gi avkall på noe som helst. Ord som ansvarlighet, helhetstenkning og rettferdig fordeling vil med stor sannsynlighet sitte løst både i utvalget og hos beslutningsmyndighetene og bli brukt aktivt i kampen mot et fullverdig momsfritak. Vi lander mest sannsynlig på kvasiløsninger som kun vil være smaksprøver på hva som kunne ha vært og som er litt bedre enn ingen ting. Noe annet vil overraske meg stort!

Gran Venstre vil jobbe for at Venstres stortingsgruppe støtter og bidrar til momsfritak for korps og frivillighetsbevegelsen for øvrig! Vi vil også jobbe for at arbeidsgiveravgiften skal lide samme skjebne!

Ketil Schjerverud
Gran Venstre