Ubåten ved Fedje – et nasjonalt problem!

Ubåten ved Fedje er et nasjonalt problem. Hvordan saken håndteres vil danne praksis for hvordan tilsvarende problemer vil håndteres i fremtiden. Det er for dårlig at økonomsike hensyn skal styre miløpolitikken for sjømatnasjonen Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ubåtvraket ved Fedje ligger der med enorme mengder kvikksølv i rustne stålbeholdere. Utslipp fra vraket er allerede begynt og registrert som forhøyede konsentrasjoner i bunnmassene omkring vraket. De biologiske følgene av selv minimale utslipp er alvorlige. Voksne som utsettes for kvikksølv får neurologiske skader og mengden alvorlige fosterskader i områder med lokale kvikksølvforurensinger er store.
På tross av denne kunnskapen velger dagens rødgrønne regjering i sjømatseksportens Norge i år 2007 å koste problemet under teppet i stedet for å fjerne kilden — bokstavelig talt! Hevingsalternativet er komplisert, svært vanskelig og dyrt sies det og det er tilstrekkelig å foreta en tildekking av kilden per i dag. Den beste løsningen er å heve vraket og på den måten få fjernet det usikkerhetsmomentet som det giftige kvikksølvet representerer. Tildekking fjerner ikke problemet — det utsetter det !
Vi kan ikke påberope oss uvitenhet; kvikksølvforurensingens virkninger er svært godt dokumentert og følgeskadene er uutholdelige for de som er blitt rammet. Vi kan ikke påberope oss dårlig råd; oljemilliardene gliser til oss fra de årlige rapportene fra oljefondet. Vi kan ikke påberope oss manglende kompetanse eller mulighet til å ta denne i bruk; vi klarer det jo når det er snakk om å tjene noen flere oljekroner.
Utfallet av Fedje-saken vil danne praksis for det som skjer når neste miljøbombe oppdages.
Hva skjer med neste atomubåt som forliser på Finnmarkskysten eller hva med en bulkskipet som forliser utenfor Lofoten med atomavfall fra nordvest-Russland?
Det ligger en tilsvarende ubåt, U-49, her i Vågsfjorden, med ukjent last Denne har vi ennå ikke funnet. Ville du akseptere at en eventuell farlig last lå der og at du ikke kunne være sikker på at seimølja du nyter vil skade deg ?
Om vi skal leve på kysten som vi er vant med, om vi skal selge fiske vår til andre eller bare ønsker å nyte seimølja eller nystråla uer krever det at vi handler nå !

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**