Vidkunn topper Venstrelista i Målselv

Målselv Venstre har nominert, og veteranen Vidkunn Haugli er ordførerkandidat. Lista har maksimalt antall navn og representasjon fra de fleste områdene i kommunen. Halvparten på øverste halvdel er nye navn i Venstre-sammenheng.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tid til politikk
Mens mange takker nei til å stå på listene av mangel på tid, har Vidkunn Haugli aldri hatt så mye tid til politikk. Han har forlatt lærergjerningen og blir nå heltidspolitiker uansett. Haugli er eneste forhåndskumulerte og har dermed størst sjanser for å komme inn. Haugli har vært både ordfører og varaordfører, fylkestingsrepresentant og medlem av en rekke styrer. Han var tidligere styreleder i Troms Kraft, medlem av universitetsstyret, og er nå styreleder i FilmCamp og styremedlem i flyskolen NAC. I fjor ledet han Landsskytterstevnet til stor suksess og stolthet for bygda. Haugli er løsningsorientert og i stand til å samle kommunestyret til gode løsninger.

Nye navn i toppen
Andreplassen på lista har Renate Fjellberg Moldenæs fra Karlstad, som har avsluttet studiene og kan vie seg mer til politisk arbeid. Hun har vært leder av distriktsgruppa denne perioden. Rune Rasmussen på tredjeplass har også god kontakt med nærmiljøet som leder av grendeutvalget i Heggelia. Han er major og kommer opprinnelig fra Ålesund. Nå er han etablert med familie i Målselv.

Austgard ny Venstreleder
Rolf Ohma Austgard fra Broderstad er valgt til ny leder i lokallaget. Han er ung pensjonist (60) med brei bakgrunn fra Forsvaret, også med utlandstjeneste. Nå bygger han hus og vil ellers bruke pensjonisttilværelsen til samfunnsengasjement, skogsarbeid og friluftsliv i Målselv. Han har inntatt fjerdeplass på kommunelista.

Austgard er en resultatorientert og kreativ logistiker med solid leder- og arbeidsgivererfaringer. Han er utdannet ingeniør og bedriftsøkonom og som Diplomert Intern Revisor er han godt kjent med intern kontroll og revisjoner knyttet til ledelse og styring. Han har ledererfaring knyttet til drift og vedlikehold av fly og radarsystemer. Han tok initiativ til og bisto Troms fylkeskommune med utvikling av det videregående skoletilbudet i telematikk på Bardufoss.

Austgard er sjøl mest opptatt av at han har et humanistisk menneskesyn og tror på at alle mennesker ønsker å gjøre en god jobb. Han er tilhenger av desentralisering, klar ansvarsfordeling, åpen kommunikasjon, samarbeid, kort og godt mer frihet-mer ansvar. Han har med andre ord vært Venstremann lenge uten å være helt klar over det. Med bakgrunn i den generelle framgangen for Venstre i landet, håper han på ei stor i kommunestyregruppe for Venstre til høsten. Venstre manglet bare få stemmer på fjerdemandatet sist og går nå for minst fem i kommunestyret.

Sollied signerer
Venstres fylkestingsrepresentant og fylkesleder i Troms Roar Sollied “signerer” kommunelista med 35. plass. Lokallaget respekterer dermed at Sollied vier mest innsats i valgkampen til fylkestingsvalget etter at han ble toppnominert for tredje gang. Sollied har vært utvalgsleder for kultur i Troms og sitter nå i Kompetanskomiteen. Han er for tida eneste fylkestingsrepresentant fra Målselv og viktig for en sentral kommune i Troms med videregående skoler, regionsenter og bredt kulturliv. Sollied har vært fire perioder fast i kommunestyret etter en varaperioden 1987-91 da han likevel hadde fast plass i kulturutvalget.

Leder av nominasjonskomiteen har vært Jostein Finbakken (bildet), et kjent navn i Målselv, og han står også på lista.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**