Program for Molde Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

Molde Venstre sitt program for Kommune- og Fylkestingsvalget for 2007 er under utarbeidelse, og vil være klart i god tid før valget 10. september 2007.

Her kan du se Molde Venstre sitt program for perioden 2003 -2007 :

Gi plass for de brennende hjerter.

Venstre tror det å trekke flere med i politikken bidrar til større engasjement og åpenhet.
Det gir større ansvarsfølelse hos innbyggerne når de ser at de kan ta borgeransvar uten å bli “slukt av systemet”.
Derfor ønsker Venstre å bli brukt som en kanal for å fremme innbyggerens innflytelse, enten de vil satse “bredt” elle “smalt”. Vit at det er rom og bruk for deg i arbeidet for å gjøre Molde til en bedre kommune å bo og leve i.
I Venstre ser vi det som bedre for demokratiet og lokalsamfunn at oppgavene fordeles på flere fremfor å profesjonalisere politikken på få hender.

Enklere og bedre service

Vi vil ha et enklere Molde med mindre byråkrati.
Vi vil utvikle organisasjonen slik at delegering av innflytelse og ansvar til ansatte som er nær brukerne, blir mulig. Flere ressurser skal brukes på direkte tjenester.

Servicekontor – bedre service gjennom økt tilgjengelighet.

Molde Venstre har arbeidet for å få til et servicekontor i Molde. Nå er det vedtatt og vi har store forventninger til bedre service ved at servicekontoret er vedtatt. Venstre håper og tror at driften av servicekontoret vil gi bedre tilgjengelighet og bedre service for innbyggerne.

Skille mellom kommunens rolle som forvaltningsorgan og tjenesteprodusent

Kommunepolitikeren skal bidra til å sikre innbyggerne gode og helhetlige tilbud i alle faser av livet. Det kan være uheldig at tilsyn og utøvelse av disse oppgavene i stor utstrekning ligger til samme organisasjon.

Kommunen er i en omorganiseringsprosess og endring tar tid. Molde Venstre ønsker ryddighet i kommunen både i rollen som forvaltningsorgan og tjenesteprodusent. Det kan være vanskelig å være tilsynsmyndighet samtidig som kommunen utfører de samme tjenestene.

For Venstre er det mest avgjørende at tjenestene blir utført på en best mulig måte og at innbyggerne i kommunen gis et best mulig tjenestetilbud.
Frivillige og ideelle organisasjoner må inviteres med på å utvikle alternative tilbud og løsninger. Standard på tjenestene skal defineres, og ha et minstekrav.

Mer innflytelse til den enkelte arbeidsplass og ansatte.

Den enkelte leder og ansatte må få større frihet til å fatte selvstendige beslutninger.
Opplæring og kompetanseheving gir et bedre grunnlag for utnyttelse av de ansatte som ressurs. Det vil også gi en mer interessant jobb for den enkelte arbeidstaker.
Mulighet til å påvirke egen arbeidsplass er et godt arbeidsmiljøtiltak.
En større grad av ansvar og delegering vil gi deg og meg et bedre og mindre byråkratisk møte med kommunen.

En viss kommunal skattefrihet framfor eiendomskatt.

Venstre vil fortsatt arbeide for å fjerne usosiale ordninger som eiendomskatt.
Vi vil heller åpne muligheten for et visst kommunal skattøre slik at lokalbefolkningen selv kan vurdere omfanget av investeringer. Ved lokalvalg vil da velgerne i større grad kunne ta stilling til hvilke større løft som skal prioriteres og hvor mye ekstramidler som skal brukes lokalt. Bedre inneklima i skoler og barnehager, eller lavere skatt er tydeliggjøring av valgalternativene.

Styrke Molde som regionsenter

Det skjer i dag en utvikling mot større bo- og arbeidsmarkedsregioner. Det er viktig at Molde kan framstå som et servicesenter for Romsdalsregionen og den sørlige del av Nordmøre med attraktive tilbud til utdanning, tjenesteyting, næring og kultur m.m. Venstre vil styrke det interkommunale samarbeidet for å oppnå høyere kompetanse, bedre ressursutnyttelse og service på tvers av kommunegrensene.

BARN- OG UNGDOMSPOLITIKK.

Venstre vil at barn og unge skal sikres deltagelse og innflytelse i kommuneplaner, temaplaner og lokale nærmiljøtiltak. Barn- og ungdomsplanen, samt elev og ungdomsråd er viktig for å oppnå dette.

En av de store utfordringene innenfor barne- og ungdomsarbeid er rusproblematikken. Molde Venstre tror at de tiltak som vi vil prioritere er viktig i det forebyggende arbeid. Kan vi ved forebyggende arbeid forhindre noen fra rusmisbruk og avhengighet vil det være god økonomi framfor behandling. Forebyggende arbeid kan også spare mange ungdommer og pårørende for store lidelser.

Molde Venstre vil arbeide for

– at “Huset” ungdomsklubb beholdes som et positivt treffsted forbyens unge.
– eget møtested i sentrum for ungdom mellom 16 og 18 år.
– at kommunen er behjelpelig for å sikre kontor / møteplass for ungdomsorganisasjonene.
– bedre samarbeid og økt støtte til de frivillige organisasjonene.
– oppvekstleder i alle byens oppvekstområder.
– et godt helsestasjonstilbud og skolehelsetjeneste til ungdom.
– konflikt og voldsforebyggende tiltak vektlegges i et bredt anlagt samarbeid mellom de unge selv, hjem, kommune, skole og frivillige lag og organisasjoner.
– at ungdom i krise alltid har et telefonnummer de kan ringe for å få hjelp.
– Utekontakttjeneste for ungdom skal opprettes.

BARNEHAGE OG GRUNNSKOLE.

Barnehage og skole er en vesentlig del av barns og unges liv og oppvekst. Viktige oppgaver er å bidra til at barn og unge blir kjent med og utvikler sine særskilte evner, tilegner seg kunnskap, sosial kompetanse, læreteknikker og utvikler selvstendighet.
Det må legges til rette for en skole der elevene gis mulighet til større deltagelse og aktivitet, ikke bare til å ta i mot lærdom fra autoriteter.

Venstre vil ha en liberal enhetskole basert på de kristne og humanistiske verdier. Den offentlige skolen skal være en felles møteplass for barn med ulik sosial og kulturell bakgrunn.
Vi må også erkjenne at mangfold er positivt og skal verdsettes.

Molde Venstre vil arbeide for:

– et krafttak for å bedre inneklimaet i barnehager og skoler. Tiltaksplanen må følges opp med nødvendige midler i perioden
– at skolestrukturen ikke skal endres i kommende valgperiode
– styrke bemanningen i barnehagene
– at opptak til barnehagene i kommunen skal samordnes. Ett søknadsskjema skal være nok.
– full samordning av søskenmoderasjon, søsken skal likebehandles uavhengig om de har plass på kommunal eller privat barnehage.
– at ny skole og barnehage bygges på Kleive for Groven og Ødegård skolekrets
– å styrke de spesialpedagogiske tiltakene i barnehage og skole.
Cap Clara og Tøndergård skole opprettholdes som gode spesialskoler for barn og unge med særskilte behov.
– Det må bygges ny skole i østre bydel.

FOREBYGGENDE HELSE- OG SOSIALPOLITIKK

Venstre vil legge vekt på å styrke det forebyggende helsearbeidet ut fra en helhetlig forståelse og på tvers av sektorer. Særlig må arbeid rettet mot barn eldre og funksjonshemmede prioriteres. Et godt nærmiljø, en aktiv skole og varierte kulturtilbud er en viktig del av det forebyggende helsearbeidet.

Forebyggende helsearbeid vil ikke stå i motsetning til det ordinære behandlingstilbudet (kurativt), men har som mål å dempe presset på dette og øke livskvaliteten til innbyggere i risikosonen.

Molde Venstre vil
– støtte bygging og kommunal medfinansiering av varmtvannsbasseng. Vi mener derimot ikke at det er en prioritert kommunal oppgave å finansiere og bygge et stort “Badeland”.
– aktivt arbeide for å styrke botilbudet for grupper som har vansker i det ordinære boligmarkedet.
– at særlig unge funksjonshemmede gis mulighet for å kunne velge et liv utenfor institusjon. Her vil bolig opplæring, arbeid og fritidstilbud være sentralt.
– at det for personer og familier i krise skal være mulig å få hjelp “med en gang” etter de prinsipper som er utviklet for akutt- teamet ved psykiatrisk poliklinikk.
– at 25 % av integreringstilskuddet for flyktninger og asylsøkere disponeres av kultursektoren.
– styrke barnevernet og det tverrfaglig samarbeidet innen helse- og sosialsektoren
– skape en møteplass for frivillige lag og organisasjoner som driver forebyggende helsearbeid, slik at samspillet kan styrkes.

ELDREPOLITIKK OG ANDRE HELSE OG OMSORGSOPPGAVER

Med den omfattende organisasjonsendring kommunen gjennomgår vil det være naturlig å prioritere og heve kvaliteten på kommunens egne tjenester. Venstre vil likevel fastholde at det prinsipielt er et politisk ansvar å definere kvaliteten og sikre omfanget av tjenestene. Hvem som leverer tjenesten er i prinsippet underordnet. Likevel vil Molde Venstre ut fra de erfaringer som er høstet fra andre kommuner vente og se på effekten av omstillingsarbeidet.

Molde må foreta en betydelig styrking av tilbudet til de vanskeligstilte og mest pleietrengende eldre. Dette er en gruppe som vil fortsette å øke i antall i årene som ligger foran. Molde Venstre vil at det stimuleres til større brukertilpasning gjennom større frihet til å endre og tilpasse drift i et samarbeid mellom bruker, pårørende og tjenesteleverandør. Det vil også være behov for samordning på tvers av distriktene i pleie- og omsorg innen nye spesialområder.

Molde Venstre vil
– arbeide for at det blir flere korttidsplasser ved sykehjemmene, slik at pleie- og avlastningsbehov for hjemmeboende bedre kan ivaretas.
– at omsorgslønn til pårørende som yter en stor innsats gjenspeiler den reelle situasjonen og ikke bare fremstår som en symbolsk godtgjøring.
– arbeide for at alvorlig funksjonshemmede får økt selvbestemmelse gjennom ordningen med personlig assistent.
– at betaling til støttekontakter økes.
– starte opp dagsenter for aldersdemente.
– tilbakeføre stillingshjemlene for aktivitører ved dagsentrene.
– aktivt følge opp økte krav til kommunehelsetjenesten, som innen hjemmebehandling av kreftpasienter og andre alvorlig syke hjemmeboende gjennom en kontinuerlig kompetanseheving av ansatte. Spesialisering er en naturlig del av dette.

KULTURPOLITIKK

Molde har på mange områder vist vei på kulturfronten. Få byer trekker så mange tilreisende som i stor grad setter preg på bybildet og markerer byen både lokalt , nasjonalt og internasjonalt. Jazzfestivalen, Bjørnsonsfestivalen og Romsdalsmusèet har vokst frem takket være ildsjelers innsats over år. Det må være en prioritert oppgave for kommunen å støtte og legge tilrette forhold som gir disse aktørene muligheter til å utvikles for å opprettholde den posisjonen som disse har.

Molde Venstre vil

– at biblioteket skal holde åpent slik at folk sikres tilgang etter arbeidstid, samt på lørdager hele året
– ha møteplasser som fremmer flerkulturelt felleskap skal ha gode vilkår.
– at mellomstore og små idrettsanlegg beregnet på barn og unge prioriteres.
– at fridtidsklubber skal etableres i alle oppvekstområdene.
– at skoleområdene må tilrettelegges slik at barn og unge trygt kan bruke skoleplassen også etter skoletid.
– at skolenes lokaler stilles til kostnadsfri disposisjon for lag og foreninger.
– at Retiroparken tilrettelegges som et allmennyttig vakkert park- og rekreasjonsområde. Dette vil være en naturlig oppfølging av Retirostranden som nå framstår som et flott område. Retiro er et viktig friområde både for byens østlige bydel og byen som helhet.
– at det gjøres en innsats for at Julneset friluftsområde skal bli et bedre og mer attraktivt turområde for byens innbyggere.

SAMFERDSEL – TRAFIKK.

Null drepte og alvorlig skadde i trafikken i Molde er det eneste moralsk akseptable mål for arbeidet med trafikksikkerhet. Det er i dag for lite debatt om de overordnede trafikkspørsmål i Molde. Molde Venstre vil stimulere denne gjennom å invitere til debatt om flere konkrete tiltak her i Molde.

satsingsområder for Molde Venstre:

– Vi sier nei til flytting av fergeleiet til Reknes. Dagens plassering er den beste plasseringen av fergeleiet, all den tid dette skal ligge i sentrum.
Molde Venstre vil arbeide for å sette Sekkfast på dagsordenen. Bygging av Sekkfast er den beste løsningen for den framtidige hovedsferselsåre mellom Vestlandet og Trøndelag. For trafikk mellom ytre Romsdal og ytre Sunnmøre er bygging av Møreaksen den mest framtidsrettede trafikkåre.

– Det er i dag store trafikkproblemer i sentrumsnære strøk som må løses i aksen nord – syd og øst – vest.
Ved bygging av Sekkfast og Møreaksen, samt bygging av nytt sykehus øst for sentrum vil noe av trafikkproblemene i øst – vest aksen bli løst.
Flaskehalsen i Øvre veg må løses ved å endre traseen og bygge ny parsell fra Godssentralen og vestover til parkeringstunnelen.
Moldes innfartsveg fra øst må bygges ut med ambulerende tofelts veg. Problemkryssene ved Fannefjordstunnelen, flyplassen og Årødalsvegen må bygges om til rundkjøringer.

– I boligområder skal et godt bo- og oppvekstmiljø prioriteres fremfor å lette fremkommeligheten for privatbiltrafikk. Det må legges mer vekt på miljøprioritert gjenomkjøring. Trafikken må styres til den delen av vegnettet som er planlagt og utbygget for gjennomgangstrafikk.

– Trafikksikkerhetsplanen gjennomføres etter den vedtatte tidsplan.

– Molde trenger bedre tilrettelegging for myke trafikanter. Fullføre gang og sykkelveg i Frænavegen og Molde – Hjelset. Gang og sykkelveg må bygges i Røvika.

– Det må legges tilrette for gangtrafikk fra sentrum og nordover. Det må bygges fortau fra Øvre veg og opp Fridtjof Nansens gate, samt nødvendige fotgjengeroverganger i Moldelivegen og Fagerlivegen.

– Ny trassè ved Haukebøen bør bygges uten bruk av bompenger.

– Ny veg mellom Lønset og Hjelset er prioritert på førsteplass av kommunestyret. Molde Venstre vil arbeide for at denne prioriteringen skal opprettholdes i neste vegplanperiode.

– All bruk av bil forurenser, for å redusere miljøbelastningen bør buss og ferger legge om til bruk av gass som drivstoff.

Nærings- og Miljøpolitikk

Gjennom Venstres deltagelse i regjering har Venstre fått gjennomslag for å sette i gang omfattende forenkling og forbedring av regelverk og skjemavelde. Dette arbeidet er godt i gang, og vil gi en enklere hverdag for næringslivet.

Molde Venstre vil at kommunen skal bli en bedre og mer aktiv tilrettelegger for næringsutvikling gjennom større åpenhet, bedre samordning og lettere tilgjengelighet i forvaltningen.

Molde kommune som en av de største arbeidsplassene i Molde har et stort ansvar for å være med å opprettholde rekruttering av nye fagarbeidere. Det er helt nødvendig at Molde Kommune tar sin del av ansvaret i utdanningspolitikken ved å ta inn lærlinger i ulike fag.

Molde Kommunes drift av økonomi

Molde kommunes økonomi har i flere år vært preget av store nedskjæringer på driftsnivået og økning av eiendomskatten for å få budsjettet i balanse. Etter Molde Venstres mening er grunnen til at kommunen her kommet i denne vanskelige situasjonen de investeringer som er gjort de siste årene. Investeringer er gjort uten at økte driftskostnader og finanskostnader på disse er realitetsbehandlet i økonomiplanen.
Flertallet i kommunestyret har valgt å ta investeringer først for så å balansere budsjettet og dermed å måtte redusere driften.
Molde Venstre mener en omlegging av økonomistyringen må gjøres får å få kontroll.
Molde Venstre vil ha en ny praksis ved økonomiplan og budsjettarbeid

– Driftsnivået skal ligge fast. Det driftsnivå som kommunestyret beslutter, skal prioriteres i budsjettarbeidet før innvesteringer til gode formål blir prioritert.
– Totale inntekter minus drift, setter størrelsen på innvesteringer det er mulig å ta.
– Innvesteringer som gir økte driftskostnader, må synliggjøres i økonomiplanen på framtidige driftskostnader.
– Budsjettmessige overforbruk, må dekkes på eget resultatområde.

Arbeidsgiverpolitikk

Molde Venstre vil være en pådriver for å utvikle de ansattes mulighet for å bli hørt i organisasjonen, og ser innføringen av organisasjonsendringen som et naturlig verktøy for å få til dette. Effektivisering og endringer ute på den enkelte arbeidsplass, skal komme denne resultatenhet til gode.

Molde Venstre vil at kommunen som arbeidsgiver skal prioritere:

– å definere de sentrale arbeidsoppgavene som skal løses av kommunen.
– Skille forvaltning fra drift der hvor begge funksjoner utføres av kommunen
– Sette de kommunale driftsorganisasjonene i stand til å konkurrere på like fot med andre ved å delegere myndighet økonomisk og organisasjonsmessig. Vi må sikre at en slik prosess ikke svekker de ansattes rettigheter.
– Forenkle saksbehandlingen gjennom delegasjon av beslutningsmyndighet til den enkelte arbeidsplass og tilsatte, samt å styrke interkommunalt samarbeid.
– Lønn som rekrutteringsmiddel, men rekruttering av gode medarbeidere forutsetter en helhetlig satsning på arbeidsmiljøet.
– En aktiv satsing på karriereplanlegging og rekruttering av kvinner til ledende stillinger.
– Fag- og ledelsesutvikling må stimuleres. Vi må være villig til å bruke vesentlig større ressurser på kompetanseheving og sikring av et godt utvalg av praksis- og lærlingplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**