Vi ønsker flere transportsyklister!

Hvorfor har ikke den opphetede debatten i Budstikka mellom transportsyklister og bilister også utløst en politisk debatt? Jeg er redd svaret er at mange politikere ser på transportsyklister som noe bortimot en kuriositet, og at det er en manglende forståelse for denne trafikantgruppens behov.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


Det er vanskelig å få til en fredelig og trygg sameksistens mellom transportsyklister og bilister slik forholdene er i dag. I morgen- og ettermiddagsrushet er veiene tettpakket av biler, og transportsyklistene er henvist til "stykkevis og delt" løsninger som gjør at de mange steder kommer i konflikt med bilene. Jeg sykler ofte selv mellom Asker og Oslo, og opplever det hele som lite tilfredsstillende. Gjennom Budstikka-debatten kjenner vi argumentene fra begge sider, men det er synd at dette i stor grad er blitt en debatt om hvorvidt transportsyklistene er noen råskinn eller ikke. Jeg mener at debatten understreker behovet for å se på transportsyklistene som en egen trafikantgruppe med behov for et mer tilrettelagt tilbud.

Asker Venstre har lenge arbeidet for å fremme sykling til og fra jobb fordi det både bidrar til et mer miljøvennlig transportmønster og bedre helse. I et skriftlig høringsinnspill til Askers langsiktige kommuneplan etterlyste Asker Venstre en mer uttalt satsning på å tilrettelegge langt bedre for sykkel som fremkomstmiddel mellom ulike deler av Asker og mellom Asker og Bærum/Oslo. Der la vi vekt på at "pendlersyklisten" til og fra jobb har helt andre behov enn andre syklister, og at en tilrettelegging for denne gruppen faktisk kan være et bidrag for å løse dagens trafikkproblemer. Videre er Venstres forslag om å tilrettelegge for transportsyklister tatt inn som et eget mål under samferdselsområdet i Askers handlingsplaner, men målet er så langt i liten grad fulgt opp med ressurser og tiltak.

Det er behov for en sammenhengende og god infrastruktur for transportsykling, med sykkelfelt langs hovedveiene. Tenk om det gjennom Asker og Bærum ble lagt en "syklistenes E18", som gjorde sykkelturen til og fra jobb i Oslo eller innen våre kommuner både tryggere, raskere og triveligere. Da ville langt flere velge sykkelen. Med vintervedlikehold ville den lille flokken av vintersyklister ganske sikkert vokse seg stor også! En slik utvikling vil bidra til å lette trykket på bilkøene og være et viktig element for bedret folkehelse. Vi har for øvrig nylig vedtatt en plan for folkehelse i Asker, med økt fysisk aktivitet som et viktig tiltaksområde. Hva er da mer naturlig enn å stimulere flere til å velge sykkelen på den reisen så mange av oss foretar daglig, til og fra jobb?

Venstre vil fortsette arbeidet for økt tilrettelegging for transportsyklistene. Asker kommune må inkludere transportsyklistenes behov i kommune- og samferdselsplanleggingen, og være en pådriver overfor og samarbeide tettere med bl.a. Statens Vegvesen som en viktig premissleverandør. Videre skal trafikksikkerhetsplanen i Asker nå revideres. Der må vi sørge for å få inn strategier og tiltak som gjør det tryggere og mer attraktivt å være transportsyklist.

Terje Stamer Wahl
Kommunestyrerepresentant for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**