Langsiktig arealstrategi for Asker

Terje Stamer Wahl; innlegg i kommunestyret 02.06

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


Ordfører,

Planen innledes med at Asker er den grønne kommune vest for Oslo, og at arealplanen skal sikre den grønne bygda for neste generasjoner. Venstre støtter de utviklingslinjer, eller prinsipper, som er skissert i innledningsavsnittene. Herunder bl.a. intensjonen om at natur og landbruksareal bare unntaksvis skal tas i bruk til utbyggingsformål, at "grå" arealer skal tas i bruk først og at utbygging skal konsentreres rundt Asker sentrum og et mindre antall lokale sentra.

Det er viktig at mer av trafikken skjer kollektivt og at bilbruken søkes redusert, spesielt for de enkle/korte transportene. Venstre savner en mer uttalt satsning på å tilrettelegge langt bedre for sykkel som fremkomstmiddel mellom ulike deler av Asker og mellom Asker og Bærum/Oslo. I rådmannens kommentar til høringsuttalelse fra "Sykkelprosjekt Akershus" med henvisning til prosjektet "Sykkelstrategi for Akershus", anbefales imidlertid transportsykkelveier tatt inn som deltema i forestående utredning av hovedveinettet. Det er positivt.

Venstre støtter prinsippene for å tilrettelegge for næringsutvikling, og med "rett virksomhet på rett plass".

Behovet for mer variasjon i boligmarkedet, og en dreining mot et bedre leilighetstilbud, støttes. En befolkning på 65 000 i 2030 innebærer en betydelig vekst, og vil medføre sterkt press på naturområder, landbruksområder og kulturlandskap som følge av behov for mer og bedre infrastruktur på alle områder, i tillegg til det økte antall boliger. Det vil være behov for bedre og flere veier, skoler, institusjoner, butikker, idrettshaller, osv. Det kan kanskje stilles spørsmål ved om de positive utviklingslinjer som er skissert innledningsvis i planen ("sikre den grønne bygda") da vil holde i "generasjoner".

Venstre er opptatt av at det tas offensive skritt for å sikre større, sammenhengende grøntområder og —korridorer mellom ulike deler av kommunen, også på tvers av E18 og andre hovedveier og jernbanetraseer i kommunen, og kanskje i større grad enn det som er indikert i strategien.

Alt i alt har vi en lovende strategi med mange gode elementer. Det er en strategi som Venstre støtter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**