For mye makt på altfor få hender

— De samme politikerne utnevnerhverandre til sentrale verv, og i realiteten er det en håndfull politikere som styrer det meste i Vefsn, sier den uredde venstrerepresentanten. Hun reagerer på prosessen som onsdag ga de samme sentrale politikerne verv i det kommunale foretaket Mosjøen havn og det «kommunaliserte» MON. Næringsselskapet har nå vinket farvel til aksjeloven og skal heretter være et kommunalt foretak.
Av Rune Pedersen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Wika tok opp det hun kaller maktkonsentrasjon da kommunestyret hadde møte onsdag, men møtte svært liten forståelse for sine synspunkter.
— Mine innvendinger ble svært dårlig mottatt. Ordføreren mente jeg sendte ut et signal om mistillit til ham og de andre i styret, sier Wika. Det er stort sett akkurat de samme politikerne fra formannskapet som nå er valgt inn i de to styrene. Det er gruppelederne som utgjør valgnemnda. Valgnemnda innstiller hvem som skal sitte i de ulike styrene til formannskap og
kommunestyre. — Gruppelederne sitter også i formannskapet og det er disse som blir valgt gjennom at de foreslår og stemmer på hverandre, sier Wika.
Haga-advarsel
Wika viser også til signalene fra kommunalminister Åslaug Haga. Hun har sagt at ordførere ikke bør sitte som ledere av kommunale foretak. Men hun har fått kontant tilbakemelding fra de samme ordførerne. Åtte av ti mener det er viktig at
lokalpolitikerne sitter i styrene for ivareta innbyggernes interesser.
— Er det slik i vår kommune at bare en håndfull mennesker som er kompetent til å sitte i viktige styreposisjoner. Og at den samme håndfullen selv skal bestemme at «ja, det er vi», spør Venstre-representanten.
Jobber godt
Hun avviser at hun har noe mot personene som sitter i maktposisjoner i kommunen. Hun mener mange av dem legger
ned et stort arbeid der de velges inn, og at de er oppriktig engasjert i kommunens beste.
— Men det hadde kanskje vært mulig å dra inn andre ressurspersoner i disse styrene, folk som ikke sitter i formannskap eller
kommunestyre, sier Wika.
— Dette høres ut som frustrasjon over at Venstre ikke har mer enn en representant i kommunestyret?
— Nei, jeg ville sagt det samme dersom jeg var medlem i et større parti. Jeg foreslå heller ikke meg selv som medlem i disse styrene, slik noen av de andre gjorde da vi hadde møte i valgnemnda.
— Ville du sagt ja til å sitte i styret for Mosjøen havn dersom du hadde blitt foreslått?
— Dersom jeg hadde følt meg kompetent, vile jeg nok sagt ja.
Demokrati i funksjon
Ordfører Jann-Arne Løvdahl har ingen forståelse for Wikas synspunkter.
Han mener representasjonen i styrer og utvalg gjenspeiler valgresultatet, og at det således er demokratiet i funksjon man
her ser resultatet av.
— Jeg mener det er naturlig at ordfører, sentrale politikere og gruppeledere deltar i disse styrene. Næringsarbeid er svært viktig for kommunen, sier Løvdahl. Løvdahl avviser også at dette handler om makt. Han sier næringslivet og organisasjoner har flertall i styrene.
— Men Synnøve Bang-Bertelsen som representerer LO, er jo også politiker.
— Ja, mange LO-medlemmer er jo det. Det var også Ulf Ulriksen som satt i styret for MON, sier Løvdahl. Han poengterer at også Wika sitter i valgnemnda sammen med de andre gruppelederne, men at hennes forslag ikke nådde opp.
Kjøttvekt
Heller ikke May Anne Brand (Høyre) finner det unaturlig at sentrale politikere i formannskapet er representert i styrer og utvalg.
— Til en viss grad er det kjøttvekta som bestemmer. Men opposisjonen er også representert, og det er jeg glad for, sier hun.
Brand og Ronny Dorp opptrer som borgerlige parhester i de to styrene. Brand er styremedlem i Mosjøen havn der Dorp er vara, mens rollene er byttet om i Mosjøen og omegn næringsselskap.
Artikkelen er publisert i Helegland Arneiderblad FREDAG 24. NOVEMBER 2006

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**