– La Filipstad finansiere Bjørvika

Foto: Jo Straube / Venstre

Venstre lanserer nytt grep for å krympe Bjørvika-utbyggingen. Inntekststapet kan dekkes av forsert Filipstad-utbygging. Partiet vil fremskynde utbyggingen av Filipstad og bruke inntektene på veier, parker og torg i Bjørvika.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**

Ola Elvestuen

I går fastslo byrådsleder Erling Lae at byrådet og Oslo havn er enige om å tegne omgivelsene rundt operaen i Bjørvika på nytt.

Vil redusere “muren”
Venstre går ett skritt lenger, og lanserer en løsning for også å krympe den såkalte Barcode-utbyggingen. Det er den utskjelte muren mot Gamlebyen. Venstre mener at det totale bygningsvolumet i Bjørvika må ned fra de 960.000 kvadratmeterne bystyret har vedtatt. Da får det ikke hjelpe at det er denne massive utbyggingen som skal finansiere veier, parker, torg og annen infrastruktur.

Partiets gruppeleder Ola Elvestuen vil heller betale for dette ved å åpne Filipstad for byutvukling nå. – Ved å bruke inntekter fra Filipstad, kan man få ned høydene, og skape rom i Bjørvika, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**