Kollektivkutt rammer byområdene

– Det første rødgrønne statsbudsjettet svikter byområdene. Regjeringen kutter drastisk i belønningsordningen for kollektivtrafikken. Dette er svært urovekkende, hevder Borghild Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**


God kollektivtrafikk er viktig for mange mennesker, for miljøet og for å forhindre trengsel på veiene i byområdene, uttaler Borghild Tenden (V), nestleder i stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Belønningsordningen for kollektivtrafikken har gått til de fem største byene Oslo, Bergen, Trondheim Stavanger/Sandnes og Kristiansand.

– Forrige regjering innførte belønningsordningen for kollektivtrafikken. Venstre hadde håpet på en bevilgning på 200 millioner kroner i årets budsjett. Med et kutt på 43 millioner til 107 millioner til kollektivtrafikken blir dette for svakt til å holde trykket oppe i den positive utviklingen vi har sett. Jeg frykter nå kutt i kollektivtilbudet i byområdene, legger Tenden til.

– Belønningsordningen har gitt store forbedringer som rullende fortau og fem minutters ruter i Oslo. Innføringen av sanntidssystemer gjort også det mulig for brukerne å hvor lenge det er til bussen og trikken kommer. Det er synd denne fremtidsrettede utviklingen nå står i fare for å stoppe opp, legger Tenden til.

– Når det i budsjettet satses såpass mye på vei, hadde Venstre forventet at regjeringen også økte på kollektivtrafikken. Dette er dårlig miljøprofil, konkluderer Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 18 år siden.**