Akershus bondelag forteller om hvilke utfordringer de mener man møter landbruket i fremtiden, her i Follo., Venstre.no

Landbrukspolitikk i Follo

Ås Venstre, sammen med de andre Venstre-lagene i Follo, arrangerer åpent møte om landbrukspolitikk. Vi vil dykke ned i hva som er fremtiden utfordringer, hvordan vi kan gøre politkk ut av det og NMBUs Hanne Fjerdingby stikker fingeren i jorda og gir oss en realitetsorientering om vår politikk svarer på lanbrukets utfordringer og om den spiller på lag med naturen.

Bakgrunn: Follo er en stor landbruksregion i Norge. Og lanbrket er båe en viktg matprodusent, næringsaktør og naturforvalter i vår region. Det er mange interessenter som påvirker bondens rammer, de fleste nasjonale, slik at handlingsrommet til lokale folkevalgte er noe begrenset, men det finnes. Vi ønske rå vite vhor skoen trykker i tiden fremover og benytte det handlingsrommet vi har, og også se på hvordan vi kan vi kan spille inn moment videre til Venstre sentralt.

Vi er svært heldige og får besøk av nestlederen i Akershus bondelag, Helge Randem. Han vil fortelle om landbruket, både dets vilkår og utfordringer i i fremtiden her i Follo. Han kjenner regionen godt og vil kunne svare på spørsmål etter sin presentasjon og vi har en felles samtale rundt tematikken. Etter diskusjonen og samtale om hvordan vi kan gjøre politikk ut av utfordringene, og mulightene, som er skissert, kommer NMBU og gir oss en realitetsorientering. Leder for NMBU Arena bærekraftige matsystem, Hanne Fjerdingby Olsen, tar for seg om vår politkk svarer på landbrukets utfordringer og overordnede mål innen fremtidas matsystem.

Bakgrunnsinformasjon:

Møtet var opp til 1,5 time, med mulighet for mingling i forkant, fra kl 18:00 – 18:30.
Vi ønsker alle velkommen til en innføring om et veldig viktig tema for vår region! Arrangementet vil foregå i BIT innovasjonssenter. Er du ikke meldem enda, meld deg inn i forkant eller når du møter opp.

Adkomst: Vi anbefaler aktiv transport (gange/sykkel) eller kollektiv.
  • Gange/sykkel: Sentralt plassert i Ås er det lett å gå/sykle hit. Se adresse over. Det er sykkelparkering litt vest for inngangen.
  • Tog: Det går tog to ganger per time både nord- og sørfra. Det er 300 m å gå til BIT innovasjonssenter.
  • Buss: Bussholdeplass er ca 350 m unna BIT innovasjonssenter.
  • Bil: Parkering i umiddelbar nærhet.